Hej!
Någon som vet vad som gäller när vitvaror går sönder efter kontraktskrivning men innan inflyttning?
Kan man begära att en ny maskin köps in på säljarens bekostnad eller kan man bara begära ersättning för
det värde maskinen hade innan den gick sönder? Köket är 10 år gammalt.
Detta gäller en inbyggd micro där storleken (och färgen) är viktig för utseendets skull och där säljaren erbjuder sig att sätta in en ny men mindre variant som då lämnar en ful lucka. Dom köper nämligen nya vitvaror till sitt nya hus och får därigenom mängdrabatt om dom köper ytterligare en micro åt oss där. Denna affär råkar dock inte ha en modell som passar skåpet. Alternativt erbjuder dom oss motsvarande summa pengar men eftersom den är så kraftigt rabatterad handlar det bara om några hundralappar. Jag räknar med att en ny micro som passar
i skåpet kostar 3-4000. Vad kan vi kräva i detta fallet?

Tacksam för svar och råd!
 
En tio år gammal micro är ju inte värd mycket även om den är inbyggd. Du har köpt ett gammalt kök med gammal utrustning och säljarens erbjudande om ny - men inte måttanpassad - micro är mer än rimligt. Be att få slantarna för denna mindre micro istället och lägg själv emellan till måttanpassad micro hos annan leverantör.
 
Instämmer med Yonna. Du har att göra med en generös säljare.
 
Säljaren skulle även ha rätt att bara lämna den trasiga micron och flytta ut, enligt den mäklare som sålde vårt hus. Man ska kunna förvänta sig att en vitvara kan gå sönder, och bara man lämnar den kvar på plats så är allt ok.
Ta du budet, och köp er sedan den micro ni vill ha. Lycka till med huset!
 
Vår mäklare sa att om något gör sönder mellan kontrakt och köpebrev så står säljaren skulden. Huset skall vid tillträde vara i det skick som det var vid kontraktskrivning.
Jag tycker också att du har att göra med en generös säljare. Vill du inte ha den nya mikron tycker jag du skall ta en slant istället. De behöver inte betala en ny mikro till dig, endast för en 10 år gammal så en helt ny är väldigt generös.
 
Knepigt att mäklare säger olika, de är väl de som går i bräschen för ärlighet annars ? :)
 
Allt hänger väl på vad som står i ert kontrakt?
 
Visst haddirajan det är väl det man hört? Bilförsäljare och mäklare, urbilden av ärlighet. Fast skämt åsido så tror jag faktiskt att vi har att göra med en bra mäklare. Flera på jobbet har använt sig av honom både som köpare och säljare och alla är nöjda. Det borde i alla fall vara ett relativt bra betyg?

Att säljaren står faran för vad som händer mellan köpekontrakt och tillträde står i lagen, det behöver inte stå i kontraktet. Och det verkar ju inte heller vara några problem i det här fallet, säljaren verkar vilja göra rätt för sig tycker jag. Jag tycker till och med att säljaren är väldigt generös, rent faktiskt skulle han kunna erbjuda en tio år gammal fungerande mikro istället. Mitt förslag är att antingen ta den nya mikron och bygga om lite, eller att ta hundralapparna. Mer är en så gammal mikro inte värd.
 
Tack för bra synpunkter, inte så mkt pengar att bråka om i just detta fallet förstås. Mer en principfråga, det kanske hinner gå sönder fler och dyrare saker innan inflyttningen ... ;-)
Blir kanske att ta pengarna och fixa en måttanpassad själv eller få till en snygg list då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.