Har någon handlat vitvaror på nätet ? Synpunkter på detta ?
 
Bara man köper hos någon som är seriös. Jag skulle nog kontrollera först.
Vitvarumäklarna verkar stora. Ring och hör först vad leveransen kostar. Har dom en butik som du kan besöka, garanti?
Jag har köpt program, verktyg och t o m en vinskåp på nätet. Det har gått bra.
På Stima i Stockholm, levererar dom och installerar. Har du en gammal maskin, tar dom med sig den utan extra kostnad.
Köper du flera maskiner kan man få ett bra pris hos flera butiker.

 
Jag köpte Helkama tvättmaskin och torktumlare på auktion, på QXL.se. Det fungerade faktiskt jättebra, jag vann auktionen och ett par dagar senare stod grejerna på trappan. Jag fick en kondenstork och en 1400 varvs tvättmaskin för under 5000:- tillsammans. Inte världens bästa grejor tyvärr, eller också hade jag otur; en dag skramlade det till i tvättstugan och och när man öppnade tvättmaskinen låg motorn på golvet! :surprised:

Men den har inte pajat sen dess - servicen var dessutom utsökt - samt att den tvättar jättebra så jag klagar inte längre. :)
 
Du skojar! motorn på golvet??
Nu vet jag, Helkamma ska jag avstå ifrån ;D ;D

Tack för tipset ;)
 
Elektrostore (www.elektrostore.se) har hitills varit det billigaste alternativet när jag jämfört priser. Och då har vi titta på Elektrostore, Vitvarumäklarna m.fl. (tänkte publicera resultatet här när jag sammanställt jämförelsen).

/JB
 
Karl XII helkama låter också mer än JAS på väg att lyfta när den centrifugerar.

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på priset utan även ta med hur länge och hur bra den kommer att fungera. En billig maskin som strular och sedan dör efter 5 år är en dyr maskin.

När ni köper tvättmaskin ska ni ha en modell där man ställa in en extra sköjlning. Många europeiska modeller sparar på vatten och sköljer bara 2 ggr inte bra om man är allergisk
 
För den som vill veta rankning på vitvaror och andra prylar och tjänster kan man besöka

www.cint.se

Är man medlem, lämnar man bedömning av dom prylar eller tjänster man använder. Det kostar ingenting att vara med.

Det är mycket bättre än råd och röns tester tycker jag.
Det är folk som har maskinerna hemma och använder dom dagligen och kan göra därför en bättre bedömning av varan än om man testar den några timmar på ett lab.



 
Vi har tagit fram ett paket baserat på TyskSvenska AEGs AluTech serie och kombinerar detta med Electrolux tvätt/tork + Centraldammsugare (Eurovac alt. Volta med två slanger, monteringskit samt två sockelsug).

Jag skickade ut offertförfrågan till Vitvarumäklarna, Elektrostore, Gränsbygden samt några stora, lokala aktörer i Karlskrona.

Priserna skiljde sig markant och det lönar helt klart att jämföra.
:p

Vår prisjämförelse hittar du här:
http://www.bromander.com/Vitvaror.htm

När man sedan konsulterar vissa säljare med konkurrenternas priser börjar de snacka om att du inte får lokal service på prylarna. Vilket är fel, tillverkarna har serviceavtal med servicefirmor över hela Sverige (enligt de uppgifter jag fått).

Här är några kommentarer från konkurrenterna ang. Gränsbygdens pris:

"Skulle vi erbjuda ett lägre pris går vi back på ordern, så det är omöjligt tyvärr. Det låter som ett väldigt bra pris."

"Bara att gratulera dig till en grymt bra affär! Priset är så pass lågt att det för mig är bortkastad tid att förhandla med min leverantör, samt försöka räkna ner paketet till ett nytt netto. Det skiljer så pass mycket att jag har lite svårt att fatta hur han räknat."

/JB :)
 
JB -> Det var en väldigt intressant prisjämförelse du visade där. Helt otroligt att det kan skilja så otroligt mycket beroende på vart man vänder sig!
 
Ibland kan man utnyttja t.ex. El-gigantens prisgaranti.

Jag skulle köpa ny kyl/frys och hittade ett Electrolux som verkade passa bra. Sen kollade jag upp på Pricerunner och hittade samma skåp 1200:-billigare i Danmark (inklusive frakt).
Vi åkte upp till El-giganten igen och det var inte svårt att pruta ner det.

Gjorde mellan 10-15% på priset.
 
Finns det någon som kontrollerat vitvarupriserna (Bosch, Miele, Siemens) i Tyskland, jämfört med priserna i Sverige?

Är det någon som har hittat några Tyska nät butiker, som har bra priser och levererar till Sverige?
 
Vi var i Tyskland i April förra året, för att kolla priserna på byggvaror och annat.
Dom märken vi hittade, några Bosch och andra märken som inte finns här.

Det vi såg är att det inte lånar sig. Priset låg bara ett par hundra lappar under Svenska priser.

Resten som kakel och klinkers, kranar, diskbänkar, dörrar, etc.
är mycket billigare där.
 
Hejsan,

Vi har handlat diskmaskin från Elektrostore.se (för ett år sedan) och det har fungerat jättebra. Vi fick leverans inom tre dagar och en faktura på 10 dagar.
Garantin gäller hos tillverkaren - precis som då man köper från butik.
Man kan även åka och hämta grejerna själv om man bor i Stockholmsområdet.
Deras telefonister är trevliga, kunniga och tillmötesgående - trots att hela affärsidén går ut på att man skall beställa via internet och minimera personalkostnader för att hålla ned priserna. (stakt tycker jag)
Rekommenderas med andra ord.

Vi kommer välja bort det paket som följer med husleveransen och köpa på Elektrostore - vi får det vi önskar + lite bättre grejer till samma pris som vi skulle betala hos leverantören. (och de har ju ändå en viss rabatt.)

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.