Hej,

vi har nyligen köpt ett äldre sutteränghus (1915) byggt i betong och tegel. Sutterängdelen är mer att betrakta som källare, halva delen ovanför mark, andra halvan under. Huset har (mig veterligen) aldrig dränerats.

Idag upptäckte jag att ett av husets hörn, som ligger ovanför mark, fått sprickor och betongen börat vittra. Utanför betongen ligger ngn sorts målad asfalt där sprickor gör att man kan riva loss sjok av hörnet, ett par centimeter djupa. Betongen (eller putsen?) ser ut som blöt sand. Jag har inte en aning om hur detta uppkommit (lokalt detta hörn) eller om det slagit igenom inomhus (ligger bakom panel). Det enda jag kan tänka mig är den senaste tidens extrema töväder (med efterföljande frost) då avrinningsröret från stupröret lossnat gjort att mycket vatten samlats just runt detta hörn. Men det känns konstigt att detta kunnat uppkomma på så pass kort tid.

Till saken hör att vi flyttade in för två veckor sedan och besiktningsmannen inte hade någon anmärkning på grund eller fukt.

Det ser ut som de tidigare ägarna målat innerväggen med plastfärg och satt upp träpanel med luftspalt dirket mot innerväggen vilket med min begränsade kunskap känns som att be om problem.

Jag kan tyärr för litet om hus och grund för att veta om jag skall vara orolig eller inte. Det känns ju inte alls bra om betongen i ett betong/tegelhus vittrar sönder av fukt!? Är detta mest att se som ett skönhetsfel som kan åtgärdas med murbruk när det torkat upp?

Tacksam för input!

/Ola
 
Jag kan tyärr för litet om hus och grund för att veta om jag skall vara orolig eller inte.
Tyvärr :'( så är det nog så att (hur ska jag säga det för att inte chocka dig??) du bör vara orolig.
Jag har hjälpt en kompis med hus från 1910. I det huset har vi grävt ut källaren för att gjuta nytt golv.
Det rinner in vatten under grundmuren vid nederbörd p.g.a. obefintlig dränering. Troligen har du samma problem.
Ett tips är att offra en bit av innerväggen i hörnet för att se hur det står till med fukten under.
Ta även dit besiktningsmannen, du kommer inte ångra det.
 
Jag slet loss litet av panelen i hörnet, riktigt bra gort, not, ;D, spikad på träspalt skruvad direkt i betongen...

Innerväggen är torr och fin, några små sprickor, men inte mer.

Vad jag inte förstår är hur det kan vara så pass lokalt, andra delar av husgrunden, speciellt den del som ligger 'uppe i backen', så att säga, borde ju ha bra mycket större problem? Det hörn som uppvisar de här fuktproblemen ligger ju helt ovan mark.

Om detta innebär vidare problem för oss, är det att betrakta som dolt fel? Som jag ser det nu är det verkligen inte speciellt dolt, men jag har inte sett det förut och besiktningmannen hade ingenting att anmärka.

/Ola
 
Hej osmbergs!
BAS har målat en mycket pesimistiskt  :-/ bild över en simpel fröstskada i putsen. Hade rännan inte fungerat på sommaren hade det bara torkat ut efteråt och du skulle knappast ha upptäckt att det var något fel. Nu hade du otur att haveri kom på vintern.  Frysande vatten expanderade i putsen och förstörde en bit. Det är bara att banka bort det som inte sitter fast, putsa igen och måla över som det har varit. Det är inte det bästa väder för sånt jobb just nu men om du bara håller vatten bort från väggen så kan du lugn vänta till våren med det. Det är mycket god tecken att väggar inifrån är torra och plankorna friska. Det är inte många med gamla hus som kan skrytta med sådant tillstånd i källaren.
I övrigt ska man betrakta puts på sockeln som offerlag som ska repareras alltefterhand eftersom den tar mycket stryk och har som uppgift att skydda väggen under. Med andra ord, det är ingen katastrof att en bit har ramlat av om allt i övrigt ser torrt och fint ut. Behov av dränering av gamla hus är ofta överdrivet och bara man ser litet spår av markfukt i nedersta delen av källarväggen så startar man utgrävningar. Jag sitter i ett tegelbygge från 1938 och jag tror inte att man skulle  bygga  på detta ställe om det var olämpligt. I gamla dar har man klarat sej bra utan dränrör och hade oftast bättre tur än nuförtiden då man kan dränera och bo på sumpmark så länge dräneringen fungerar. Varför, tror du, ditt hus står på en lutande mark? ;) Det är också värt att tänka på att tegel och puts hanterar och tål vatten annorlunda än trä i samma situation. Tänk på att du måste tillämpa regler som gäller för en tegelhus och inte trähusregler. Många kan mycket om var man placerar ett fuktspärr i en trävägg men det finns inte många kunskaper om hur man renoverar och underhåller ett tegelhus. Vårda den med rätt metoder och sunt förnuft.
Man kan ju lära sej av andras fel ;)
Sök på danska sidor :
www.raadvad.dk  
www.sns.dk
också sök "mortel", "bygningsbevaring"
Där finns det mycket info för oss som bor i tegelhus. Lycka till med din nya huset
gaia
 
Hej osmbergs.
Bra jobbat, samma kväll också som tipset att slita bort en bit kom.
Hoppas det du såg har lugnat dig.
Tänk på att problemen i gamla huskällare kommer då man ändrar verksamhet där. Ex att ta bort oljepannan, göra om till bostadsrum e.d.
Vad beträffar min polare med huset från 1910 så finns det inget annat alternativ än att gräva runt och dränera om.
 
Tackar för svaren, känner mig ngt lugnare. Har dessutom konstanterat att ansvaret fortfarande ligger på säljarens försäkringsbolag vilket är bra för mig, men inte för dem.

Jag tror och hoppas att det inte är något värre än just en trist frostskada i kombination med olyckligt töväder.

Dock fick jag också för mig att kolla rensbrunnen, som finns i samma rum, eftersom avloppsstammen verkar löpa ut i samma hörn. Och titta, det visade sig att jag inte hade någon renslucka, utan bara ett hål rakt ned i avloppsstammen, fyra decimeter under golvet. Hej och hå för gamla hus.

Vad jag verkligen inte hoppas är att jag har läckage från avloppsstammen vid hörnet och det är därför hörnet fuktats upp. Detta då stammen var rejält rostad. Dock tvivlar jag på det, dels borde golv och vägg fuktats även inne, dels borde man ju sjutton känt av det på lukten kan man tänka. Borde nog i alla fall ta hit en rörmokare som titta på det, känns som att avloppsstammen borde vara förseglad :p.

/Ola
 
Du säger
Hej och hå för gamla hus.
Vad sägs om detta då?
Då vi grävde ut källaren var vi väldigt noga att inte kvadda avloppsröret som gick från golvbrunnen. Men se det behövde vi inte vara.
Golvbrunnen var ingjuten i golvet UTAN avloppsrör. Den mynnade alltså rakt ner i gruset under huset :p .
 
BAS skrev:
Du säger
Vad sägs om detta då?
Då vi grävde ut källaren var vi väldigt noga att inte kvadda avloppsröret som gick från golvbrunnen. Men se det behövde vi inte vara.
Golvbrunnen var ingjuten i golvet UTAN avloppsrör. Den mynnade alltså rakt ner i gruset under huset  :p .
Alla sätt är bra... :-X
 
Håhåjaja... va "gött" om man också har en grävd dricksbrunn på tomten! Huga... :-X
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.