Hej! Vi har köpt pallar med begagnade vittinge enkupiga takpannor som vi ska använda när vi lägger om taket (som nu har tvåkupiga pannor i bedrövligt skick).
Är det någon som vet vilken modell detta är, och hur/med vad de ska fästas?
 
  • Närbild på en vittinge enkupig takpanna med texten "Vittinge Tegelbruk" ingraverad, liggande på en hög med likadana takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal vittinge enkupig takpanna med inristningen "1958" och spår av användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av en begagnad Vittinge enkupig takpanna, som ligger ovanpå en trave likadana takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnade vittinge enkupiga takpannor staplade på pallar; en hand håller ett måttband över en panna för att mäta bredden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stapel med begagnade, enkupiga, Vittinge takpannor av lertegel; en takpanna i förgrunden med en tumstock bredvid för att visa storleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De läggs på läkt.
 
Totte_S
En kvalificerad gissning är att tillverkaren tänkt sig att de ska fästas med en spik genom hålet i pannan in i läkten.
 
Väldigt spridda svar. Hur ska den kunna fästa i läkt när det inte finns spikhål rakt igenom, utan endast på baksidan enligt bild? Hade det varit vanliga spikhål så hade jag ingen behövt fråga.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
R
Titta ovanför har redovisat bild med krok.,
 
R Rejäl skrev:
Titta ovanför har redovisat bild med krok.,
Jag såg, lite oklart om det är den modellen. Varför står det 1953 stämplat på pannorna?
 
R
H Hufsa skrev:
Jag såg, lite oklart om det är den modellen. Varför står det 1953 stämplat på pannorna?
Förmodligen tillverkningsåret..
Det finns inte exempelbilder till alla sorter har monterat enkupiga Vittinge och det är krok som gäller ring återförsäljare eller byggvarubutik och hör med dom så får du det bekräftat..
För du behöver ändå köpa dessa..
Tänk på att det är fast läktningsavstånd, du har bara några mm att röra dig med i höjdled på bärläkten. Läs moniers läggningsanvisning som jag bifogade..
 
Totte_S Totte_S skrev:
En kvalificerad gissning är att tillverkaren tänkt sig att de ska fästas med en spik genom hålet i pannan in i läkten.
Det finns iofs inga hål. Men visst kan man borra om man behöver det.
 
Krok är ett nytt påfund. Det existerade inte 1953.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Krok är ett nytt påfund. Det existerade inte 1953.
Källa på det?
 
Jag har enkupiga på flera byggnader som är allt från 200 år till antar jag mitten av 1900 talet. Samtliga är bara lagda på läkt. De runda på nocken är däremot spikade eller murade.
 
namnbyte
Undrar om det inte är just dessa vi har, fast dubbelkupa, ser oerhört lika ut men orkar inte knalla bort till garaget ikväll.

Hur som helst, de ligger bara på läkten, och har legat bra sådär sedan åtminstone 2013.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Undrar om det inte är just dessa vi har, fast dubbelkupa, ser oerhört lika ut men orkar inte knalla bort till garaget ikväll.

Hur som helst, de ligger bara på läkten, och har legat bra sådär sedan åtminstone 2013.
Okej! Tack!
 
R Rejäl skrev:
Förmodligen tillverkningsåret..
Det finns inte exempelbilder till alla sorter har monterat enkupiga Vittinge och det är krok som gäller ring återförsäljare eller byggvarubutik och hör med dom så får du det bekräftat..
För du behöver ändå köpa dessa..
Tänk på att det är fast läktningsavstånd, du har bara några mm att röra dig med i höjdled på bärläkten. Läs moniers läggningsanvisning som jag bifogade..
Okej! Tack! Ska kolla upp avståndet mer exakt då!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.