Hej.

Förutsättningar:
Egen grävd brunn
Hydrofor
Filter bwt järn mangan
Tillsats av kaliumpermanganat

Jag servade filtret och tillsatte mer avsyrningsmassa och efter det får jag luft i kranvattnet ( både kallt och varmt) .
Gjorde samma procedur när vi flyttade hit utan problem (tre månader sedan)

Fyller man ett glas tar de ca 20 sekunder innan de lägger sig.
Om man sätter örat mot glaset fräser det som kolsyrat vatten precis när man tappat upp.

Har inte haft minsta tendenser till luft i vattnet tidigare (bott i huset i tre månader).

Fick någon idè om att pumpen till kaliumpermanganat hade ballat ur så de blir överskott av syre , kopplat ur den utan förbättring (ca 14h i skrivande stund).

Någon som har ett tips?
Kan jag gjort något fel?


Tack på förhand.
 
Om du har samma järn filter som jag. Som tillsätter luft i vattnet för att fälla ut järnet i filtret så är det helt i sin ordning. Däremot om vattnet inte innehåller luft så är något fel och man får rengöra den sk silverböjen.

Så det låter mer som du nu har åtgärdat felet du hade när du saknade luft i vattnet.
 
Såhär ser mitt filter ut. Behållare. På vänster sidan tillsätter luft.
 
  • Stående cylinderformad filterbehållare i metall med röranslutningar och ventiler på ovansidan samt en mindre cylinder till vänster för lufttillförsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

Min anläggning är liknande men jag har inte "silverböjen" för syresättning utan tillsätter kaliumpermanganat som ska skapa syre överskott.

Kan vara att kaliumpermanganat systemet varit dött och att jag lyckades få liv i de när jag fixade med filtret?

Det är konstigt att de fortsätter med vitt vatten efter jag har kopplat ur pumpen till kaliumpermanganat. 🤔
 
Hur många tankar vatten har du omsatt efter att du kopplade ur kaliumpermanganat-tillsatsen - det behövs troligen ett flertal omsättningar innan du säkert kan säga att det påverkar.

Fins en källa till att det blir bubblor är att med kalkfiltret så kanske det är koldioxid som vill gå i gasform när vattnet blir trycklöst, också kvarvarande luft i kalkmjölet (avsyrningsmassan), men bör försvinna efter en tid.

om det blir stora eller små bubblor beror mycket på hur mycket fina partiklar det är i vattnet då de fungerar som startkärnor när en bubbla skall växa för att vattnet är övermättad med gas(er), är det nyligen tillsatt kalkmjöl/avsyrningsmassa så kanske det är mycket finpartiklar en tid innan det har stabiliserat sig (och finpartiklarna har löst upp sig av den syrliga vattnet )

---

Hur surt pH-mässigt är det inkommande vattnet?
 
Vet inte hur många tankar jag
X xxargs skrev:
Hur många tankar vatten har du omsatt efter att du kopplade ur kaliumpermanganat-tillsatsen - det behövs troligen ett flertal omsättningar innan du säkert kan säga att det påverkar.

Fins en källa till att det blir bubblor är att med kalkfiltret så kanske det är koldioxid som vill gå i gasform när vattnet blir trycklöst, också kvarvarande luft i kalkmjölet (avsyrningsmassan), men bör försvinna efter en tid.

om det blir stora eller små bubblor beror mycket på hur mycket fina partiklar det är i vattnet då de fungerar som startkärnor när en bubbla skall växa för att vattnet är övermättad med gas(er), är det nyligen tillsatt kalkmjöl/avsyrningsmassa så kanske det är mycket finpartiklar en tid innan det har stabiliserat sig (och finpartiklarna har löst upp sig av den syrliga vattnet )

---

Hur surt pH-mässigt är det inkommande vattnet?
Tack för informativt svar 🙂

Jag vet inte hur mycket vatten jag förbrukat men de lugnade sig nu på eftermiddagen.
Så det är som du säger, tar nog några liter att spola ur.

Provkörde pumpen till kaliumpermanganat vid sidan om i de läge den var inställd på när vi köpte huset.
Den öste på rätt bra!
Gissar att den inte har fungerat som den ska innan, slangen mellan pump och munstycke hade en klämskada. Åtgärdat.

Ställde nyligen ner pumpen till halva doseringen och får en mer rimlig mängd luftbubblor (gissning) .
Tänker att jag får laborera med inställningar lite fram över.

Kanske oviktigt men nämner det ändå:
Igår kväll märkte jag även ett porlande ljud i filtret, misstänkte då luftficka .
Lossade då service locket lite å de pös luft länge ur filtret.
Lät de vara öppet tills det kom vatten.
Sedan hördes inte det porlande ljudet.

Jag har inte 100 koll på avsyrningsmassor men jag fick reda på av tillverkaren att jag ska fylla på alkoldit gran 0 i filtret (3 månader mellan kontroller)

Vi köpte ett dödsbo så vi vet ingenting om brunnen, filtret är ca 10 år gammalt.

Fick rekommenderat att köra på rikligt med vatten över sommaren och se över/serva filter system tätt under den perioden, och efter det ta prover.


Återkopplar när jag provkört lite mer och laborerat med inställningarna 🙂
 
Laborera är den bästa metoden att lära känna sin anläggning - man får dock inte glömma bort att en åtgärd och en reaktion kan ha ganska lång tidspann - i avseende dagar eller antal hela volymer som skall flöda innan den nya settingen slår igenom.

Skaffa så bra dropp-testkit som möjligt för tex. pH, GH (total hårdhet), KH (karbonat-hårdhet - mängden HCO3⁻ närmare bestämt) och Fe.

kaliumpermanganat bör inte ge några luftbubblor alls - det är kraftigt oxidationsmedel men ger inte fri syrgas, så bubblorna kommer från något annat

'alkoldit gran 0' verkar vara en halvbränd dolomit-kalk, gran 0 förmodligen hur finmalet det är.

för att järn och maganreduceringen skall fungera så bör vattnet vara på den alkaliska sidan (pH över 7) - speciellt om det är mangan-mängden som skall reduceras då man bör ligga över pH 8.


Hur vet systemet i hur mycket kaliumpermanganat som skall tillsättas - eller är det manuell inställning ? (och hur kontrolleras det då ??, hälsorekommendationerna är under 0.1 mg/l för järn och 0.05 mg/l för mangan)

- testkit för mäta järnmängd fins att köpa i akvariebutiker och den jag har från JBL sträcker sig från 0,02 mg/l till 1.5 mg/l¹ - har inte sett någon som mäter mangan ännu mer än att skicka in för vattenanalys. järn och mangan är rätt nära varandra i reaktionsmodell så det är inte omöjligt att järntest också reagerar på mangan.

¹ Har det för att kolla mängden järn på utgående vattnet i minireningsverket då jag har järnsulfat som fosforfällare vilket passar bättre för mitt vatten som är rätt mjukt och det har svårt att hålla pH tillräckligt högt i minireningsverket för att aluminiumsulfat/klorid-fällning skall fungera.

tillsammans med PO4-teskit från samma tillverkare får man koll att man inte kör ut onödigt mycket av kemikalierna och ändå håller sig inom reglerna.
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Laborera är den bästa metoden att lära känna sin anläggning - man får dock inte glömma bort att en åtgärd och en reaktion kan ha ganska lång tidspann - i avseende dagar eller antal hela volymer som skall flöda innan den nya settingen slår igenom.

Skaffa så bra dropp-testkit som möjligt för tex. pH, GH (total hårdhet), KH (karbonat-hårdhet - mängden HCO3⁻ närmare bestämt) och Fe.

kaliumpermanganat bör inte ge några luftbubblor alls - det är kraftigt oxidationsmedel men ger inte fri syrgas, så bubblorna kommer från något annat

'alkoldit gran 0' verkar vara en halvbränd dolomit-kalk, gran 0 förmodligen hur finmalet det är.

för att järn och maganreduceringen skall fungera så bör vattnet vara på den alkaliska sidan (pH över 7) - speciellt om det är mangan-mängden som skall reduceras då man bör ligga över pH 8.


Hur vet systemet i hur mycket kaliumpermanganat som skall tillsättas - eller är det manuell inställning ? (och hur kontrolleras det då ??, hälsorekommendationerna är under 0.1 mg/l för järn och 0.05 mg/l för mangan)

- testkit för mäta järnmängd fins att köpa i akvariebutiker och den jag har från JBL sträcker sig från 0,02 mg/l till 1.5 mg/l¹ - har inte sett någon som mäter mangan ännu mer än att skicka in för vattenanalys. järn och mangan är rätt nära varandra i reaktionsmodell så det är inte omöjligt att järntest också reagerar på mangan.

¹ Har det för att kolla mängden järn på utgående vattnet i minireningsverket då jag har järnsulfat som fosforfällare vilket passar bättre för mitt vatten som är rätt mjukt och det har svårt att hålla pH tillräckligt högt i minireningsverket för att aluminiumsulfat/klorid-fällning skall fungera.

tillsammans med PO4-teskit från samma tillverkare får man koll att man inte kör ut onödigt mycket av kemikalierna och ändå håller sig inom reglerna.
Toppen! Ska köpa hem några test då 👍

Kaliumpermanganat ger inte bubblor.
Då blir man riktigt fundersam på var bubblorna kommer ifrån.
Får felsöka vidare.
 
H
Prova att ta bort silen längst fram på kranen och provspola.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.