Även inlagt i forumet "Isolering", men inte fått några kommentarer där.

I mitt gamla hus från slutet av 1800-talet har jag upptäckt ett vitt "vadd" runt gammalt vattenrör. Som isolering runt röret. Ser inte ut som glasull, mer som vitt vadd. Någon som är kunnig på området och kan ha en aning om vad detta är för material? Användes förresten vanlig bomullsvadd i detta syfte?
Skulle det kunna vara asbesthaltigt material?

Tacksam för goda råd och synpunkter!
 
P
I riktigt gamla hus kan dom ha asbest innerst mot röret ofta vitt/grått följt av nötull som är brun. Inte helt omöjligt det är asbest ta en bild å släng upp.
 
Tack Pherra!

Inget nötull ovanför detta vita "vadd". Har dock flera andra vattenrör som ser ut att vara lindade med det jag tror du menar är nötull. Se bild! Tycker dock att det ser ut att bara endast nötull lindat runt detta rör, med koppartråd virad runt.
Annars skulle jag alltså se nåt vitt under?

Vad gäller det vita "vaddet" jag frågar om så har jag ingen bild just nu. Men Pherra, ser den asbest du pratar om, den som ofta kan finnas under nötull, ut som typ vit "vadd"? Eller är den mer trådig, som typ "trassel". Har du nån bild på den typ av asbest som du menade? Så kan jag jämföra. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ligger det någon form av brunn/svart papp utanpå och allt är hoplindat med hjälp av ståltråd?
Troligen en äldre form av glasfiberisolering då.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det där är inte asbestfibrer, åtminstone inte i ental. En asbestfiber kan inte ses med blotta ögat, det är därför de är så farliga, för att man andas in dem och eftersom de är otroligt vassa så skadar de lungorna invändigt. Isoleringen på bild är troligtvis inte asbest. Asbestisolering runt rör kläddes ofta med ett en väv och målades sedan i regel över. Oftast användes asbestisolering runt rör endast vid böjar då det är lätt att forma.

600px-Anthophyllite_asbestos_SEM.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera skalan. 50 mikrometer, vilket motsvarar en tjugotusendels millimeter d.v.s. 0.00005mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Tack Pherra!

Inget nötull ovanför detta vita "vadd". Har dock flera andra vattenrör som ser ut att vara lindade med det jag tror du menar är nötull. Se bild! Tycker dock att det ser ut att bara endast nötull lindat runt detta rör, med koppartråd virad runt.
Annars skulle jag alltså se nåt vitt under?

Vad gäller det vita "vaddet" jag frågar om så har jag ingen bild just nu. Men Pherra, ser den asbest du pratar om, den som ofta kan finnas under nötull, ut som typ vit "vadd"? Eller är den mer trådig, som typ "trassel". Har du nån bild på den typ av asbest som du menade? Så kan jag jämföra.

Nej, asbestisolering runt rör ser typiskt inte ut som "vadd" eller något annat trådigt material utan som gips ungefär. Det blir snarare smuligt när det går sönder. Det mer typiska "vaddliknande" isoleringsmaterialet är för det mesta inte asbesthaltigt. Och det är som andra sagt typiskt i krökar osv. som man använde asbest. Då blandade man en slurry av kiselgur och/eller något annat bindemedel med asbestfibrer in och kletade på kröken. Ungefär som du skulle gipsat en fot. Över allt detta är det som sagt oftast en papp eller liknande.

Och som andra sagt så ser asbest för det mesta inte ut som ett trådigt material (speciellt inte "vit" asbest som är det vanligaste en villaägare stöter på). Utan fibrerna är korta. Det var t ex därför som man kunde blanda ut målarfärg med det utan att slutresultatet blev sämre. Det drygade ut färgen och "armeringen"/absorbtionen gjorde att det inte rann lika lätt. Det är nästan omöjligt att se på sådan färg att det var det man gjorde... Så för det mesta så går man på vad man vet om vad riskmaterial brukade innehålla. Att skicka på analys är förhållandevis dyrt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för era svar! Skickar nu bild på det vita "vaddet". Vet inte om det säger så mycket.

Det ni ser på tidigare bild har ingen brun/svart papp ovanpå utan ser ut att endast vara fastlandet med tråd. Nån som sett det tidigare pratar om nöthår eller liknande.

Lars-Stefan, tror du gammal färg på trösklar och spegeldörrar kan innehålla asbest? Färgen på spegeldörrarna är målat lager på lager och det lossnar lätt och pulveriseras. Funderar på om jag vågar slipa bort färg på dessa dörrar eller inte.

Kommentarer efter att ni nu sett bild på den vita "vadden"?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Glasull eller änglahår ser det ut som.
 
P
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, asbestisolering runt rör ser typiskt inte ut som "vadd" eller något annat trådigt material utan som gips ungefär. Det blir snarare smuligt när det går sönder. Det mer typiska "vaddliknande" isoleringsmaterialet är för det mesta inte asbesthaltigt. Och det är som andra sagt typiskt i krökar osv. som man använde asbest. Då blandade man en slurry av kiselgur och/eller något annat bindemedel med asbestfibrer in och kletade på kröken. Ungefär som du skulle gipsat en fot. Över allt detta är det som sagt oftast en papp eller liknande.

Och som andra sagt så ser asbest för det mesta inte ut som ett trådigt material (speciellt inte "vit" asbest som är det vanligaste en villaägare stöter på). Utan fibrerna är korta. Det var t ex därför som man kunde blanda ut målarfärg med det utan att slutresultatet blev sämre. Det drygade ut färgen och "armeringen"/absorbtionen gjorde att det inte rann lika lätt. Det är nästan omöjligt att se på sådan färg att det var det man gjorde... Så för det mesta så går man på vad man vet om vad riskmaterial brukade innehålla. Att skicka på analys är förhållandevis dyrt.
visst är det som du säger oftast i böjar och trör avslut mm på vanlig isolering men i riktigt gamla hus i bjälklag, shackt och dylikt så körde dom asbest närmast rören, även på raksträckor.
 
Pherra, det är inte glasull, det vet jag säkert efter att ha fått sånt kollat tidigare. Det är mer "glansigt". Detta ser mer matt ut, typ som vadd.

När du Pherra skriver om asbest som man körde ner i bjälklag osv, vilken typ av asbest menar du då? Kring rör och då den "gipsaktiga" typen med en binda/papp över, eller isolering i form av typ lösull? Bara runt rör eller även som själva grundsiolering i bjälklag/mellanbjälklag osv. Dvs över hela ytor, istället för ex sågspån etc? Isåfall känns det ju inte alls bra om det skulle ligga stora ytor under gamla trägolv...
 
Jag som har ett riktigt gammalt hus, bör jag ha nån som kryper i torpargrunden och kollar isolering kring de gamla rören? Tror inte ens att hela grunden är krypbar... :(
 
Jag kan nästan sätta pengar på att det där inte är asbesthaltigt. Det är alldeles för långa fibrer. Inte ens långfibrigare typer av asbest ser ut så, man behövde tvärtom behandla asbesten på olika sätt för att kunna göra den vävbar till t ex asbesthandskar. Och dessa blev dyrare än andra isoleringsmaterial, så det finns ingen anledning att någon skulle använda dem i småhus.

Och färgexemplet var bara just ett exempel. Det var *inte* särskilt vanligt att man gjorde så, speciellt inte i småhus, jag har bara hört om det i enstaka fall och då bara vid stora byggen, där det fanns pengar att tjäna. Att gammal färg smular är nog bara en indikation på att den är gammal och torr.

Om du bara har vanlig vit asbest i krökar/ändar på dina andra rör så finns det ju ingen direkt anledning att misstänka att det skulle vara på annat sätt på andra ställen i huset. Så du kan nog vara lugn vad gäller krypgrunden.

All den stund man skall ha respekt för asbest, särskilt om man skall bo med den, så finns det ju en punkt där oron för asbest förstör mer än vad risken för asbest i sig skulle göra. Enda säkra sättet att bli helt fri från asbest är ju i så fall att riva huset och bygga ett nytt. (Men då får du i så fall andra risker.)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
Om "lars_stefan_axelsson" är så pass säker på att det inte är asbest, då litar jag på att det inte är så....
Vi har haft våra duster jag börjar så smått inse att han har rätt ibland :p
Så oroa dig inte för att detta skulle vara asbest!
själv börjar jag oroa mig för att du oroa dig för mycket med olika saker i hemmet.... Att oron börjar bli farligare än det du oroar dig för. Men som sagt man ska ha respekt för saker och ting. Det är bra att vara frågvis. Men försök för din egen skull att inte oroa dig. Det finns så mycket saker utanför hemmet som är så mycket farligare än det du har hemma... Då är det inte bra å oroa sig för sitt hem.
Detta är skrivet i all välmening! Det är bra att vara försiktig!
 
  • Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
O
Eventuell asbest i krypgrunden borde inte kunna bli direkt farligt för de som bor i huset?
Dels så sitter det där det sitter, ingen lär röra det speciellt mycket och det borde vara svårt för eventuella fibrer som kan smita att komma in i huset....
Jag personligen skulle inte ens oroa mig för ett rör av asbest om jag så sov bredvid det.... :p Men så är jag som jag är....
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.