Köper ett hus där det ingår trägolv från Tarkett. '
Det är deras modeller som heter Viva man har att välja bland, dessa är endast 8,5mm tjocka så det är inte omslipningsbart.

Vi är inne på att välja valnöt på nedervåningen vilket vi tycker är väldigt snyggt mot de övriga vita väggarna.
På ovanvåningen funderar vi på att "sticka ut" lite och välja ett vitt golv.
De har en modell som heter Viva ask design white 2-stav.

Vad tror ni om detta golv?
Blir det lätt fläckigt iom att det är vitt? Syns damm väl?

Någon som har sett det i verkligheten eller rentav har det?
Jag har enbart sett det på bilder, finns tex i detta Tarkett-magasin (sidan 4)
http://np.netpublicator.com/netpublication/n74482085
 
Det vita ser jäkligt bra ut, och vAlNÖt . Den smala plankmdellen med fasade kanter om jag hade fått välja
 
Visst är det snyggt =)
Men det jag undrar främst är om underhållet.

Men även kanske om det ser konstigt ut att ha 2 helt olika träslag på 2 våningsplan?
 
Har funderat på att ev ha detta vita trägolv genomgående i hela huset
Skulle nog bli oerhört snyggt.

Men det vi är lite osäkra på är ju underhållet.
Blir detta golv lätt skitigt?
Om ungar slår med en räd leksaksbil i golvet och det blir röda fläckar så tvingas man ju kanske byta ut allt golv om 2 år, det är ju inte riktigt tanken.

Så, någon som har erfarenheter av detta golv?
 
Vi har tarkett viva 8,5 mm i valnöt i hela vårt hus, ÄR det absolut snyggaste golv vi sett men det är verkligen inget jag rekommenderar er. Vi har haft golvet i snart 2-3 mån och ska nu riva ut det och lägga in ett omslipningsbart istället. Det blir repor vid minsta lilla, har en liten hund på 9-10 kg och golvet blir fullt med repor efter henne. Likaså kan man inte tappa ngt på golvet utan att det blir märken och hål i det. Tyvärr. Så finns möjligheten välj då ett omslipningsbart golv, finns till samma pris som viva.
 
Atilla skrev:
Vi har tarkett viva 8,5 mm i valnöt i hela vårt hus, ÄR det absolut snyggaste golv vi sett men det är verkligen inget jag rekommenderar er. Vi har haft golvet i snart 2-3 mån och ska nu riva ut det och lägga in ett omslipningsbart istället. Det blir repor vid minsta lilla, har en liten hund på 9-10 kg och golvet blir fullt med repor efter henne. Likaså kan man inte tappa ngt på golvet utan att det blir märken och hål i det. Tyvärr. Så finns möjligheten välj då ett omslipningsbart golv, finns till samma pris som viva.
Tack för ditt svar!
Vi funderar på antingen valnöt eller vitt i Tarkett Viva.
Har hört andra säga att Tarkett Viva valnöt är ömtåligt också.

Det jag hoppas är att det vita (Tarkett viva ask design white) är mer tåligt.

Vi har förresten ett liknande fanérgolv idag, valnöt från Golvabia vilket vi är väldigt nöjda med, dock så har vi varken barn eller hund :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.