Hej!

Ajaj, ojoj! Vi river ovanvåningen på vårt hus byggt på 30-talet. Det är ett gammalt badrum som vi rivit ut, det var typ 30 år gammalt. När vi nu rivit ut kattvinden för att förstärka bjälklaget fann jag ett vitt skum i ytterväggen. Vad är detta? Tegel utfällning? Äkta hussvamp? Salt utfällning?

Tack för hjälpen önskar en som försöker bli händig.
 
Isolering, typ fogskum.
 
  • Gilla
hampustw och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Isolering, typ fogskum.
Tänkte det först också, men det är bara i delen där badrummet var. Samt att det är väldigt lätt och poröst.
 
Nu skar sambon bort en bit. Det gnisslade. Borde vara fogskum då va?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Borde vara det. Lägg upp en bild på snittet av biten du skar också. Brukar vara lite småbubbligt i. Men det lutar väldigt mkt åt fogskum
 
T tobbbias skrev:
Borde vara det. Lägg upp en bild på snittet av biten du skar också. Brukar vara lite småbubbligt i. Men det lutar väldigt mkt åt fogskum
Ej bubbligt, mer som glass
 
A
Hur gammalt är badrummet där det finns? Det finns även flexibla skum...
 
Scouten skrev:
Hur gammalt är badrummet där det finns? Det finns även flexibla skum...
Det byggdes för 30 år sedan. Är flexibla skum utan bubblor?
 
Det är karbamidskum. Populärt på 60-70-talet då man sprutade in det i väggar och golv.
 
  • Gilla
JTBlomberg
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det är karbamidskum. Populärt på 60-70-talet då man sprutade in det i väggar och golv.
Ah! Det är det nog! Tack!
Vi lade det i vatten nu också för att testa om det var saltutfällning. Det löste upp sig, om det vore en svamp borde det inte löst upp sig tänker jag.
 
A
J JTBlomberg skrev:
Det byggdes för 30 år sedan. Är flexibla skum utan bubblor?
Utan skulle jag inte säga, men det jag har använt var betydligt tätare än vanligt skum. Fast jag vet inte om det fanns för 30-år sen
 
Det ser ut som sånt där isoleringsskum från 60-70-talet. Med tiden omvandlas skummet till pulver och sjunker ihop.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.