Hej. Hittade detta i svärfars krypgrund. Några kvadratmeter stort, luktade ingenting och krypgrunden i sig ser ut som den byggdes igår. Inga synliga angrepp på blindbotten skivorna eller grundmuren i sig.
Hittade lite byggspill som rensades ut, annars är det sand som ligger överallt.
Men är ju nyfiken på vad det kan vara? Någon som kan veta? Hoppas ju på salt eller kalkutfällning istället för mögel.
Högarna ligger i närheten av badrummet. Kanske för dålig ventilation där som leder fukt nedåt?
Hus byggt 1978.

Annars tänkte jag skotta ut allt vitt och lägga ut en plast för att skydda grunden i framtiden.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,

Bakterier kallat actinomyceter eller även också mögelbakterier kan ge sådan "beläggning" på markmaterial. Vissa typer av mögel kan det ev. vara. Skulle även kunna vara kalk- eller saltutfällning. Ta lite på tungspetsen. Smakar det saltaktigt så är det med stor sannolikhet så. Skulle också kunna vara någonn typ av spill från byggnation. Alla mikrobiella angrepp luktar inte. Man har inte så bra luktsinne i kallare miljö som i krypgrund. Mvh Jerker Andersson
 
haha, Killarna som har koll på LFS som jag refererade till hann visst före :)
 
Tack för era svar 👍.
Jag får helt enkelt börja med att åka dit och smaka på det.
Verkar så lustigt att det inte syns ngt på väggarna utan bara mitt i utrymmet. Men jag är ju ingen expert 😃.

Följdfråga: Grunden ser ut såhär efter 37år, om jag tar bort det vita och plastar grunden.
Samtidigt ser jag över vattenavrinningen och tar bort lite rabatter som ligger intill grunden.
Då borde jag kunna sova gott med inspektion varje år? (Vi ska köpa kåken nämligen)
 
Om det skulle vara bakterier eller mögel på marken så är det bra att strö vanligt vägsalt innan plasten läggs. Ta bort det översta markmaterialet där det är fläckigt först. 3-4kg / 10m2 yta blir bra. Saltet används även då det varit angrepp av hussvamp i krypgrund, bara mot marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.