Bor i ett hus från 1920-talet. Upptäckte nu till min fasa detta vita pulver under ett rör som leder till ett element. Kan det vara asbest? Har sett liknande pulver i ett annat rum, även där under ett rör, men har tidigare tänkt att det handlat om gipsdamm då det har renoverats ganska nyligen (för något år sedan).
 
  • Vita rör i ett hus på 1920-talet med en hög av vitt pulver på golvet under rören nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt pulver på trägolv under ett vitmålat rör i ett hus från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt pulver synligt under ett rör som leder till ett element i ett hus från 1920-talet, potentiellt misstänkt för asbest eller gipsdamm från tidigare renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rör under ett element med vitt pulver runt sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för blått som man ser på bilden? Ser ut som tejp?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja tror att det är maskeringstejp.
 
Claes Sörmland
Ser ut som att du har krypläcka på elementet när det är varmt och att vattnets salt torkar till detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går inte att säga utan att skicka på analys. Har du konstaterat asbest någon annanstans i huset? Alltså inte "jag tror" utan "verifierat i mikroskop"?

Asbest användes bla i rörisolering (och då ffa i böjarna) men eftersom det här är oisolerade rör är jag tveksam.

Läs på hos tex Evema om hur du tar ett prov och skicka det till dem för analys. Det kostar ett par hundringar och tar ett par dagar men sen vet du. Under tiden torkar du upp pulvret med blöta trasor och slänger trasorna efteråt. Använd inte dammsugare.
 
zarkov zarkov skrev:
Det går inte att säga utan att skicka på analys. Har du konstaterat asbest någon annanstans i huset? Alltså inte "jag tror" utan "verifierat i mikroskop"?

Asbest användes bla i rörisolering (och då ffa i böjarna) men eftersom det här är oisolerade rör är jag tveksam.

Läs på hos tex Evema om hur du tar ett prov och skicka det till dem för analys. Det kostar ett par hundringar och tar ett par dagar men sen vet du. Under tiden torkar du upp pulvret med blöta trasor och slänger trasorna efteråt. Använd inte dammsugare.
Tack, ja ska skicka på prov så klart men upptäckte detta igår kväll och ville rådgöra här också.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som att du har krypläcka på elementet när det är varmt och att vattnets salt torkar till detta.
Okej! Ja någon sorts läcka är det (man kan se en brun fläck under det vita), m2n kände inte till att salt kunna ta denna form. Det känns som mjöl.
 
Claes Sörmland
P peveko skrev:
Okej! Ja någon sorts läcka är det (man kan se en brun fläck under det vita), m2n kände inte till att salt kunna ta denna form. Det känns som mjöl.
Det är ofta gips och kalksten som bildas av jonerna i tappvatten. Det ser lite mjöligt och poröst ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Måste väl synas var det kommer ifrån eller dök hela högen upp huxflux? Rimligen så dammsugas det väl emellanåt?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Måste väl synas var det kommer ifrån eller dök hela högen upp huxflux? Rimligen så dammsugas det väl emellanåt?
Ja det kom fram igår. Som jag skrev i trådstarten så har liknande pulver dykt upp tidigare i ett annat rum, under ett element, och då dammsög jag upp det och tänkte inte vidare på det. Jag kan inte se några sprickor i röret, men däremot hat vi förstått sen tidigare att det är en liten läcka eftersom det ibland blir en fuktfläck på golvet.
 
Jag har aldrig någonsin sett ett vattenläckage mynna i nåt dylikt över en natt bara huxflux. Det måste vara nåt annat.
 
Claes Sörmland
Oftast sätter sig denna typ av salt från krypläckor på undersidan av rör eller element. Sen en dag då kommer man åt det eller det vibrerar i rörsystemet när man t ex borrar i huset och så faller det till golvet.
 
Jag tycker att det ser ut som slipdamm.
Är det så att rummet har målats om och i samband med det spacklats och slipats?

Ta bort tejpen så lär det trilla ner mer damm.
Dammet lär inte komma från asbestisolerade rör, eftersom rören inte är isolerade alls.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
K kesue skrev:
Jag tycker att det ser ut som slipdamm.
Är det så att rummet har målats om och i samband med det spacklats och slipats?

Ta bort tejpen så lär det trilla ner mer damm.
Dammet lär inte komma från asbestisolerade rör, eftersom rören inte är isolerade alls.
Tack, det låter absolut rimligt! Visst både spacklades och slipades det, även om det är drygt ett år sen nu. Väldigt lugnande om din teori stämmer!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.