image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De som bygger vårt hus har nu satt upp kök och kakel. Arbetsplatsen är stängd nu några veckor, men åkte nyfiket dit och kikade genom fönstret. Kaklet ser ju blå/grått ut! Det ät ett vitt kök och ska vara ett vitt matt kakel och vit fog. Hoppas det bara är genom fönstret det ser blått ut. Eller? Är det vita fogen som gör att det ser blått ut? Har inte sett det på andra kök med vit fog som jag tittade på innan vi bestämde det. Vad tror ni?

Om det ser blått ut även utan fönster mellan, vad är bäst att göra? Byta fogfärg? Byta kakel?
 
Billigt kakel? Jag är inte säker, men när jag frågade i fina kakelaffären sa de att man kunde få färgproblem med billigt kakel, särskilt då det var vått.
 
Kan också vara så att ditt kök inte är kritvitt som kaklet och att kaklet därmed upplevs blått.
 
Vitt är en lurig färg. För vitt är inte vitt. Det kan ha vilken grundton som helst, och tar du din kakelplatta i handen och tittar på den ute i solljuset så är den VIT! Men när samma kakelplatta hamnar bredvid något annat vitt men med en annan grundton så blir plötsligt din kakelplattan inte alls vit utan får en helt annan nyans.

Jag rekommenderar denna länk som illustration:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Optisk_illusion

Så dina vita kakelplattor är väldigt beroende på vilka andra vita grejor som finns i köket!
 
Har nån förslag på lösning då, om nu kaklet ser blått ut/upplevs blått?

Kan man ta upp det på slutbesiktningen som ett fel? Pga att det inte motsvarar förväntningarna.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar bild från visningshuset jämfört med vårt. Vi tog en annan kökslucka av bättre kvalitet, med de såg ut som exakt samma färg i köksbutiken, vi jämförde dem bredvid varandra. Hur kan det vara sån skillnad?? Hoppas så att det bara är en illusion att det är blått genom fönstret!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade bild på luckorna bredvid varandra. Vi tog den vänstra, den högra ingick som standard och fanns i visningshuset.
 
Ulrika Lisshagen skrev:
Räknas detta som billigt kakel? [länk]
Absolut inte, jag menade kakel för omkring 100 kr/kvm från lågprisvaruhusen.
 
Kan det helt enkelt vara så att det sitter en skyddsfilm på fönstret?
 
Åh, brukar det sitta skyddsfilm på nya fönster?? Tänk om det vore så enkelt, hoppas!! Ger det ett lite blått ljus? För förstår inte hur det kan vara så stor skillnad, som sagt.
 
Jag har för mig att det kan göra det. Värt att kolla innan ni börjar mejsla ner kaklet iallafall :)
 
image.jpg

Hittade bild där taket syns. Klart det är fönstrets skyddsfilm. Om de inte målat taket blått förstås. ;) Puh!!
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.