Vi planerar för fullt köket i vårt nybygge, men kan inte bestämma oss för vit eller rostfri kyl och frys. Köksluckorna kommer att vara vita högblanka och bänkskivorna svart granit. Inbyggnadsugnen + micron kommer att vara rostfria (då det inte finns någor urval av vita) och diskmaskinen antagligen integrerad. Med vit kyl och frys så smälter dom nog in i köket bättre, men samtidigt känns det på något sätt lite "omodernt" nu när de flesta väljer rostfritt.

Vad tycker ni?
 
Vi har vita vitvaror ihop med vita luckor och hade nog hellre haft rostfritt istället. Det är en påtalig nyansskillnad mellan de vita vitvarorna och luckorna.
 
Rostfritt är en modenyck, vitt är mer tidlöst. Nu lär väl inte rostfritt någonsin bli lika "ute" som de avocadogröna kylskåpen från 70- talet.

Personligen tycker jag att vitt är bra, rostfritt har nackdelar med tydliga fingeravtryck etc. Rostfritt i "vanliga" vitvaror är som jag ser det en snikvariant av de exklusiva storköksprodukter som finns. Skall se lite mer proffsigt ut. Men det räcker inte med ytfinishen för att skapa det där proffsköksutseendet. Lite som att köpa elverktyg på Rusta. Billigt skräp som skall påminna om de riktiga prylarna. Om det skall bli riktigt bra med rostfritt så skall det vara proffsprylarna också, dvs vitvaror för 2- 300 000 ett kök. Har sett en variant med 150 000 för spisen och 75 000 styck för kyl o frys. Fläkten vet jag inte.

Men om man har vita köksluckor så kanske läget blir lite annorlunda. Just detta att slippa få vitvarorna i en annan nyans av vitt skulle ju kunna vara en bra anledning att väljs anna färg. Och i så fall så är det ju rostfritt eller aluminium som gäller (för avocadogrönt tror jag inte man kan beställa längre).
 
varför inte bara välja integrerad kyl/frys? klart snyggast!
 
Låter som om vitt blir bäst i ert kök. Vitt är det nya "rostfritt". Rostfritt är lika ute som brett mörkgrått kakel med ljus fog. och valnöt på köksbänken :D

Vill ni göra det riktigt snyggt lämnar ni in kylskåpsdörrarna till en lackerare och målar om till samma nyans och glans som skåpsluckorna. Byter ni köksluckor, lacka om igen. Inga större kostnader i sammanhanget.
 
så vann jag ju "vitvaror" som blev rostfria med antifingerprint. Sprillans nya från Electrolux, känns inte så ute. Valde sen ett kakel, sprillans nytt från Bauhaus, svarta "Bricks" och ska på det ha grå fog, hehe. Så om man köper det som just kommit ut, så kan man tydligen räkna med att det är totalt ute innan man ens köpt det ... Är fantastiskt glad över mina vitvaror som delvis levererats, inte ett fingeravtryck när dem =))) och SÅ snygg kontrast till mina vita luckor. Ute eller inne? Ta det som känns rätt för ER. Lycka till =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.