Ja, vad är vitsen med det?
Har uponors termostater något eget slags singalöverföring?
LK's trådbundna anger att de pulsar signal, kan kopplas direkt till ställdon.
Det står inte i klartext, men inkopplingsexempel i manual visar direkt koppling till ställdon.

Uponors hemsida börjar jag ledsna på, innehållslös, och när man läser deras manualer så är det väldigt sparsamt med teknisk information.

LK's termostater är ju slimmade o fina, S1'an t.ex. men saknar en sak jag gärna skulle vilja ha, visning på aktuell och inställd temperatur. Då finns ju ICS varianterna.

Men då har man plötsligt jättemånga funktioner, vilket jag än så länge anser vara lite onödiga. Jag har då råkat surfa in på zonecontrols hemsida, de har ju några termostater som verkar ha lagom med funktioner, men är ju lite fula endå, röd pil för öka o blå pil för minska t.ex.

Jag/vi bygger nytt, kommer att ha en bergvärmepump, troligtvis NIBE F1245, innegivare.
Jag vill endast reglera sovrumen och ett allrum på övervåningen (begränsa värme vid solinstrålning och vid uppåtstigande varmluft från bottenvåningen).
Resten får värmepump och innegivare hantera.

Om man nu skulle ångra sig, så har ju LK ICS den fördelen att den hanterar både trådbundna och trådlösa, dvs lätt att utpöka...

Min plan för närvarande: köpa en lagom trafo 230VAC -> 24VAC.
Köpa vettiga termostater (digitala som kör pulser, självmodulerande eller PWM, kärt barn...) koppla dessa direkt till ställdon. Jag har en uponor profördelare, så kanske lämpligt med uponors ställdon, finns det någon anledning till att dessa inte skulle fungera med andras termostater? De fungerar väl som alla andra termoelektriska ställdon?

Skulle jag känna i framtiden att det inte duger/funkar så komplettera med en LK ICS RF8.
Sätt upp trådlösa termostater där man anser att det behövs.
Men hur skulle man då styra bergvärmepumpen.

Om man kör BVP med innegivare och ställdon på samtliga slingor, har man då olika börvärden på innetemp får man ju en konflikt, jag antar att man då kopplar ur innegivaren till BVP och kör på lagom kurva. Stänger alla golvvärmeslingor (överströmningsventil öppnar) stiger tempen snabbt och pumpen stoppar.

Är ni med vad jag är ute efter här?
Håller ni med?
Håller ni mot?

Och uponors DEM, att inte behöva justera golvvärmeslingorna... nja, jag är skeptisk.
Vet man slinglängden så är det ju bara att ställa in? Vad är problemet?
 
Vitsen med reglercentral är just att du ska kunna reglera värmen i varje enskild temperaturszon.
Fördelen med Uponor DEM är just automatbalanseringen och den sköts då av systemet (termostaterna) som är adaptivt och du får en jämnare värme samtidigt som du spar energi upp till 8%. Ett oreglerat system slösar otroligt mycket värme helt i onödan. Uponors system är dessutom KNX-baserat vilket öppnar för fler smarta funktioner i framtiden.
När det gäller PRO1-fördelaren så har jag svårt att se att du skulle få på andra styrdon än Uponors eftersom det, så vitt jag vet, inte finns någon annan tillverkare som kör med HAN-styrdon. Det traditionella är ju HON-styrdon av NC-typ. LK kör t.ex. NO-typ, dvs tvärtom, vilket i min bok är helt galet. Blir huset strömlöst så dör ju pannan också, så vad är vitsen med att slingorna öppnas när systemet blir strömlöst?
 
Uppvaknande av gammal obesvarad tråd.

Regelera i varje enskild temperaturzon:
Det är jag med på, det blir ju lika med båda metoderna. (Dyr DEM eller separata termostater).

Automatbalansering: Nja, om det verkligen sparar så mycket energi? Elektronisk termostat och slingorna strypta efter längd blir nog rätt bra reglerat det med.

KNX: Ja skulle vara det då, men tar man sig tid och justera in systemet så kommer man knappast behöva skicka parametrar till det via KNX.

NC vs NO: Det kan bli andra fel på el än att allt blir strömlöst. T.ex. att transformatorn som förser ställdonen med spänning havererar och värmekällan går som vanligt. Där tycker jag att du tänker lite för "kort".

För att sammanfatta min åsikt i dagsläget är att det där är uppfunnet för att installatörer av golvvärme inte ska behöva räkna slinglängd, inte behöva lägga ner tid på justering/intrimning, köparna ska få "lyxiga" termostater i sina rum osv. Så för någon som köper alla tjänser så kanske det ekonomiskt lönar sig eller går +- 0, men för de som gör det själv känns det som en onödig kostnad då det är lika energieffektivt med lösa termostater och injusterade slingor men billigare inköpskostnad, och tid till intrimmning har man när man bor i bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.