I anvisningarna för min ytpapp (Icopal Topsafe 3) beskrivs att vid skarvning ska våderna överlappa och den undre ska snedskäras i vänstra hörnet. Detsamma gäller vid avslutet vid fotplåten; där två våder möts i bredd ska den undre snedskäras.
Vad är vitsen med detta?
 
Det är ju för att det skall bli så tätt som möjligt.
Snedskärningen vid fotplåten är nog för att pappen skall fästa och täta mot plåten.

Men jag är ingen expert på detta.
 
Den övre ska snedskäras så att vatten rinner bort så fort som möjligt.
Nu tänkte jag på horisentellt inte vertikalt.
Men så är kanske inte fallet?
 
Redigerat:
Att det ska bli så tätt som möjligt begriper jag. Men varför blir det tätare om jag skär av ett hörn?
 
För att det inte ska rinna vatten längs själva skarven. Och på så sätt mindre risk för läckage.
 
OK! Om man tänker på ett tak med lutning förstås lättare att snedskärningen blir som en droppnäsa för vatten som följer kanten. Tänkte inte på detta eftersom jag pappar ett nästintill platt tak.
Tack för svaren!
 
wernersson skrev:
För att det inte ska rinna vatten längs själva skarven. Och på så sätt mindre risk för läckage.
Det är inte DEN snedskärningen TS undrar över.

Jag tror att snedskärningen är för att den övre pappen ska fästa mot underlaget, inte mot den undre pappen. Den undre pappen är spikad, så det kan leta sig in vatten under den. Kapillärkraften och låg lutning kan ställa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.