Har precis lagt in ett trägolv (furuplankgolv). Jag har köpt vitpigmenterad olja (Hedins) men nu har jag har oljat ett första lager och golvet har inte den minsta vita ton. Vad är fel? Jag har verkligen skakat burken för att inte det vita pigmentetet ska sitta fast i botten? Vad gör jag nu? Vill verkligen ha vitt pigment.
 
  • Nylagt furuplankgolv utan vitpigmentering efter första oljebehandlingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver luta golvet först innan du oljar in det.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Men varför heter det då vitpigmenterad olja? Och det var ingen i affären som sa något om det. Måste jag slipa golvet nu då och börja om?
 
Det är lite vitt pigment i den, men inte tillräckligt. Man behöver dra ut det gula med lut först för att få det sådär gråvitt. Vänta lite så svarar säkert någon som vet bättre än jag hur du ska göra nu. Jag vet inte om du behöver slipa golvet eller om det finns något enklare sätt att få bort oljan.
 
När jag använde vitpigmenterad lack så var jag inte nöjd efter första strykningen. Efter andra vändan blev det bättre. Lutade ej innan. Så här flera år senare är det fortfarande fint. Golvplank av furu i fritidshus gällde det då.
 
Det är inte jättemycket vita pigment i den så det syns inte vid första strykningen. Däremot bör det träda fram tydligt vid andra strykningen. Lut tar inte bort gulstick däremot förstör det ytan så att den åldras långsammare. Ett problem som kan uppstå vid lutning och hårdvaxoljning är att kvistar blir missfärgade.
Mej veterligen finns det bara 1 producent (Welin & Co som har gammeldags trälut + osmo i sitt sortiment) som godkänner lut och hårdvaxolja.
 
  • Gilla
Tessssss och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka inspel! Har ändå varit och köpt lut nu. Hoppas att det blir bra!
 
  • Gilla
Graf och 1 till
  • Laddar…
Ett lager vitpigmenterad olja förhindrar bara gulning. Lutning eller flera lager behövs för att få det vitt.
 
  • Gilla
Matrix87
  • Laddar…
Sirken,

Jag har råkat ut för exakt samma grej. Det är bombis så att pigmentet sitter kvar i botten på dunken. Tyvärr räcker det inte att skaka den, utan man måste ner med en lång sticka och röra upp pigmentet som har sedimenterat där. Japp, kattttastrof att det inte står tydligare på dunken... Men nu har du snart ett vitt fint golv :) Ta inte för mycket olja bara, utan se till att torka bort överskottet. Annars blir det klibbigt. En annan erfarenhet jag har... :sweat:
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.