Hej!
Efter att ha rivit en inbyggd garderob i källaren upptäckte vi fukt längst ner på innerväggen och därbakom en vit påväxt som vi undrar är mögel eller någon slags saltavlagring. Är det någon som kan se på bilderna vad det kan vara?
 
  • Renovering. Ojämna väggar, vit och svart textur, röta i golvet, byggstök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mögelskador, träregel, kakelgolv, röra, renoveringsarbete pågår, byggbråte, fuktskador, isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador och fukt på en svart yta, eventuellt isoleringsmaterial, under en trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering eller skada i ett rum med exponerad isolering och spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att ni river. Det är precis så man inte ska bygga en vägg i en källare!

Ingen aning om det kan vara salt eller något från färgen som reagerat men antagligen så är det vitmögel också. Tvätta bort det med starkt medel och låt väggen andas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Bra att ni river. Det är precis så man inte ska bygga en vägg i en källare!

Ingen aning om det kan vara salt eller något från färgen som reagerat men antagligen så är det vitmögel också. Tvätta bort det med starkt medel och låt väggen andas.
Tack snälla för svar! Funderade först på att även riva det svarta (bakom är det betongvägg in mot ett allrum) men det svarta verkar vara någon form av asfalt/tjära (?) så jag vet inte ens om det är möjligt.
Vet du om det är vanligt att bygga sådana inneväggar i en källare?
 
Jaha. Trodde det svarta var en målad källarvägg. Är det en asfaltsboard eller bara papp?
 
K
Om man tittar i botten på träpinnen på mittenbilden ser man ju också spår att att fukt har tagit sig in i virket och sugits upp en bit i trät, med påföljande missfärgning av trät. Så tyvärr ser detta inte optimalt ut. Det finns helt enkelt in för mycket fukt där, kanske kommer det utifrån, och det skapar/tar med sig saltavlagringar och annat bös. Eller så kommer det inifrån när inomhusfukt kondenserar på den kalla stenväggen. Angående trävirket så måste finnas en fuktspärr i form av tjärpapp eller plastfolie där trä ligger mot sten.

Jag antar att det svarta är kall-asfalt som penslats på väggen? Som fuktspärr?

Detta är en källarvägg där jag definitivt skulle riva allting och försöka skapa någonting bättre. Med det sagt, så tycker jag inte att man ska stressa upp sig. Det har säkert varit så i massor av år. Det är ingen brådska med någonting. Möjligtvis är det väl inte bra om någon i familjen är överkänslig för mögel.

Det positiva här är väl kanske att det ser ut som att det inte finns någon isolering i väggen. Så det blir kanske inte så mycket kallare i rummet även om man låter källarväggen vara bar. Att ha källarväggen bar är väl det som jag hade försökt göra. Men det beror på hur dräneringen är gjord på utsidan av huset.
 
  • Gilla
Linusida_
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jaha. Trodde det svarta var en målad källarvägg. Är det en asfaltsboard eller bara papp?
Det ser ut som att det är någon slags lite tjockare mdf-skiva under och på det ett hårt lager av det svarta.
 
Det användes ofta olika asfaltsbeläggning för att hindra trä att ta upp fukt från betong.
Är den spikad eller limmad i betongen?

Riv inte för mycket utan skyddsmask.
 
K Kulibertikus skrev:
Om man tittar i botten på träpinnen på mittenbilden ser man ju också spår att att fukt har tagit sig in i virket och sugits upp en bit i trät, med påföljande missfärgning av trät. Så tyvärr ser detta inte optimalt ut. Det finns helt enkelt in för mycket fukt där, kanske kommer det utifrån, och det skapar/tar med sig saltavlagringar och annat bös. Eller så kommer det inifrån när inomhusfukt kondenserar på den kalla stenväggen. Angående trävirket så måste finnas en fuktspärr i form av tjärpapp eller plastfolie där trä ligger mot sten.

Jag antar att det svarta är kall-asfalt som penslats på väggen? Som fuktspärr?

Detta är en källarvägg där jag definitivt skulle riva allting och försöka skapa någonting bättre. Med det sagt, så tycker jag inte att man ska stressa upp sig. Det har säkert varit så i massor av år. Det är ingen brådska med någonting. Möjligtvis är det väl inte bra om någon i familjen är överkänslig för mögel.

Det positiva här är väl kanske att det ser ut som att det inte finns någon isolering i väggen. Så det blir kanske inte så mycket kallare i rummet även om man låter källarväggen vara bar. Att ha källarväggen bar är väl det som jag hade försökt göra. Men det beror på hur dräneringen är gjord på utsidan av huset.
Tack för svar! Kall-asfalt skulle det absolut kunna vara, tack jag ska ska googla lite mer på det.

Ja det verkar som att dom har ställt träreglarna och den gamla innerväggen direkt mot plattan som är lite fuktig. Då det var ett uppbyggt garderobsgolv framför här tidigare har vi inte märkt något av det på de 13 år vi har bott här. Skönt ändå att vi bestämde oss för att riva garderoben så att vi kan göra något åt detta nu.

Det stämmer att det inte finns någon isolering och det är dessutom en innervägg som vätter mot ett uppvärmt allrum i källaren så det är inte en utomhusvägg som blir jättekall. Bra idé att låta källarväggen vara bar sen, det känns som det mest optimala.

Tusen tack för svar!!!
 
S Småbrukaren skrev:
Det användes ofta olika asfaltsbeläggning för att hindra trä att ta upp fukt från betong.
Är den spikad eller limmad i betongen?

Riv inte för mycket utan skyddsmask.
Jag befarar att den är limmad men vi ska göra ett försök till helgen och se om det går att ta bort.
Bra idé, kanske ska skaffa en ordentlig skyddsmask först :)

Tack igen för hjälpen!
 
S Småbrukaren skrev:
Det användes ofta olika asfaltsbeläggning för att hindra trä att ta upp fukt från betong.
Är den spikad eller limmad i betongen?

Riv inte för mycket utan skyddsmask.
Jag skulle inte riva mer i asfaltsbeläggningen med tanke på risken för asbest i limmet (svartlim) som kan vara ohälsosamt. Jag skulle nog rekommendera att ta ett prov och låta det vara så länge.

Allt trä och tretex skivan är däremot riskfritt att fortsätta ta bort. Kanske kan du regla upp en hylla med metall reglar framför om den svara färgen stör. Med träet borta kommer nog fällningarna och möglet försvinna.
 
  • Gilla
Linusida_
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag skulle inte riva mer i asfaltsbeläggningen med tanke på risken för asbest i limmet (svartlim) som kan vara ohälsosamt. Jag skulle nog rekommendera att ta ett prov och låta det vara så länge.

Allt trä och tretex skivan är däremot riskfritt att fortsätta ta bort. Kanske kan du regla upp en hylla med metall reglar framför om den svara färgen stör. Med träet borta kommer nog fällningarna och möglet försvinna.
Vi får fundera lite över alternativen men det känns skönt att vi nu har mer kött på benen efter din och Kulibertikus inputs. Vi var lite förtvivlade och panikslagna där ett tag 😆
Tack igen och god fortsättning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.