Jaha, får fira mitt 10 000:e inlägg här med att tyvärr konstatera (nu när vi ställde upp julprylarna på vinden igen), att den extra isolering vi lade upp på vinden i höstas för att inte ruinera oss på elräkningen, resulterat i mögelpåväxt på råsponten.

Bara att konstatera att det som funkat i 75 år ska man nog inte ändra på. Vi får ta bort den extra isoleringen igen och återgå till skyhöga elräkningar. :cry:
 
Vad är slutsatsen, varför blev det påväxt? Har ni luftspalter?
 
Slutsatsen är att det inte längre är tillräckligt värmetillskott nerifrån boytan för att hålla fuktigheten i luften på vinden på tillräckligt låga nivåer.

Även om vi eldat i kaminen fyra gånger mer än normalt, så har värmen från murstocken inte räckt till.
 
  • Gilla
  • Ledsen
gaia och 1 till
  • Laddar…
Kanske läge att täppa till allt eller delar av "lufthålen"?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tråkigt att höra! Bra lärdom för oss andra, tack för att du delar med dig!
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jaha, får fira mitt 10 000:e inlägg här med att tyvärr konstatera (nu när vi ställde upp julprylarna på vinden igen), att den extra isolering vi lade upp på vinden i höstas för att inte ruinera oss på elräkningen, resulterat i mögelpåväxt på råsponten.

Bara att konstatera att det som funkat i 75 år ska man nog inte ändra på. Vi får ta bort den extra isoleringen igen och återgå till skyhöga elräkningar. :cry:
Investera i en avfuktare som är lämpad för svalare klimat. Driftskostnaden blir inte så hög som att ta bort isolering och låta värme komma upp på vinden. Med avfuktaren stängs ev vindsventilation igen och vinden blir varmare och torrare. Isoleringen kommer att få högre värmegenomgångsmotstånd då den blir torrare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske läge att täppa till allt eller delar av "lufthålen"?
I princip omöjligt i ett så gammalt hus att få vinden tät i efterhand.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Investera i en avfuktare som är lämpad för svalare klimat. Driftskostnaden blir inte så hög som att ta bort isolering och låta värme komma upp på vinden. Med avfuktaren stängs ev vindsventilation igen och vinden blir varmare och torrare. Isoleringen kommer att få högre värmegenomgångsmotstånd då den blir torrare.
Om det vore garanterat att det skulle ge resultat OCH vara billigare än att betala 10 000 extra om året i elräkning så vore det ett alternativ. Men utan garantier är det bara ett dyrt experiment, och då är det bättre att gå tillbaka till det som bevisligen fungerat.
 
Jo jag gjorde precis samma sak med mitt hus och fixade även naturlig ventilation, via takfoten samt en tallriksventil i vardera gavel.
Sen kollar man runt lite så finns det massvis skrivet om det här men den här tycker jag är bra.
https://www.optihus.se/vind-kallvind
"Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel."
Så för mig funkade det bra!
 
B b8q skrev:
Om det vore garanterat att det skulle ge resultat OCH vara billigare än att betala 10 000 extra om året i elräkning så vore det ett alternativ. Men utan garantier är det bara ett dyrt experiment, och då är det bättre att gå tillbaka till det som bevisligen fungerat.
Generellt brukar det kosta runt 200 till 800 kWh om året för att avfukta en normalstor kallvind. Detta baserat att man styr avfuktaren utefter det som kallas mögelindex, d.v.s. att styra både efter temperatur och relativ fuktighet, vilket är de två parametrar som väger tyngst för uppkomst av mögel. När man installerar en sorptionsavfuktare så ska vinden stängas igen från uteluft. Detta medför en varmare och torrare vind. Isoleringen i vindsbjälklaget blir varmare, vilket brukar sänka uppvärmningskostnaderna i bostaden. Det kan också vara så att kallraset från innertaken mot vinden minskar, varför komforten ökar i bostaden. Jag har sett många fall av avfuktning på vind som leder till total energibesparing, trots att avfuktaren varit igång ett antal timmar och dygn under den fuktbelastande kalla årstiden. Detta gäller särskilt hus med mindre mängd isolering än dagens normer. Alla och envar gör givetvis som de vill. Dock brukar jag säga; Fuktmät kallvinden kontinuerligt för att se vad som händer däruppe. Bra är att kunna motverka mögel. Har man tur kan lite experimenterande göra att man slipper avfuktare, vilket är det bästa scenariot. Fuktmätning visar om man är på rätt väg med experimenten, t.ex. att laborera med ventilation.
 
Äldre hus saknar tätskikt, diffspärr, vilket innebär att fuktig varm luft strömmar upp på kallvinden och kondenserar på yttertakets insida samt takbjälklag.

Efter ökad isolering blir utrymmet kallare, dvs det får en lägre temperatur och ju lägre temperatur desto högre risk för kondensering.

Det går att täta ett äldre hus mellan innertak och vindsutrymme men det är ett hästjobb och typ ett experiment.

Däremot kan man naturligtvis skapa en varmvind genom att tilläggsisolera yttertakets insida. Inte helt gratis dock.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Äldre hus saknar tätskikt, diffspärr, vilket innebär att fuktig varm luft strömmar upp på kallvinden och kondenserar på yttertakets insida samt takbjälklag.

Efter ökad isolering blir utrymmet kallare, dvs det får en lägre temperatur och ju lägre temperatur desto högre risk för kondensering.

Det går att täta ett äldre hus mellan innertak och vindsutrymme men det är ett hästjobb och typ ett experiment.

Däremot kan man naturligtvis skapa en varmvind genom att tilläggsisolera yttertakets insida. Inte helt gratis dock.
Bra sammanfattat. Nyare hus har ofta problem med att det ventileras in fuktig luft utifrån, in på vinden. Om man ska söka på begreppet varmvind så finns det också beskrivet under begreppet klimatvind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.