A
I radhuset från 1968 har jag en furutrappa som tidigare ägare målat vit för inte så många år sedan. Det tycks vara målat med någon plastaktig, heltäckande vitfärg och på vissa utsatta ställen släpper den färgen bara man drar med nageln på ytan. Jag har skrapat bort en del färg och furun under känns lite fet. Ytan tycks också ha varit behandlad med något brunt tidigare (bets? lasyr ?).

Jag hade tänkt att skrapa bort färg fram till en skarv och sedan måla igen. Men nu är jag osäker på var som behöver göras för att färgen ska sitta kvar längre än några år...
 
Det skulle möjligtvis kunna vara en taskig färg som de har målat med, men efter x antal år så borde även sådan sitta någorlunda... Om utan är brun så kan det mycket riktigt vara bets eller kanske oljat sen tidigare.

Eftersom den gamla färgen släpper lätt så är det ingen idé att måla över den utan här gäller gör om och gör rätt :(

Du lär behöva tvätta också för att få bort det feta. Prova att gnugga med t-röd och se om något lakar ur i trasan.
 
A
Tack för svar! Jag får införskaffa rödsprit och testa.

Själva räcket är av brädspaljetyp. På spjälorna sitter färgen bra, men på ramen runtom som spjälorna sitter i lossnar färgen. Handledaren har samma problem.

Det känns som om det skulle gå ganska snabbt att få bort färgen med en enkel färgskrapa om man bara skulle ge sig på handledaren och spaljéramen.

Om man tar bort färgen och gör rent ordentligt, kan man då få ett bra resultat med vattenburen snickerilack? Eller finns det någon annan behandling som är bättre och skulle ge ett mer varaktigt resultat?
 
Det "feta" under kan ju vara lacken över furun, denna kan upplevas som "fet" då den är glatt. Någon har uppenbarligen inte orkat slipa innan ommålning, då blir det på detta vis.

Lösningen är ju att plocka ner, slipa ända ner till den gamla lackytan och måla om.
 
A
På handledaren, där det också är färgsläpp, är det lack under färglagret som jag skrapat bort. Men på spaljeräcket verkar de ha slipat till trärent, sånär som på några ställen där det verkar behandlat med någon brun färg (men det är inte där bruna färgen är som det släppt som värst, utan där det är trärent och fett.
 
A
Ja, man kan ju undra varför de gett sig på att måla detta schabrak vitt.. :confused: Trappen måste ju ändå ha varit "underhållsfri" när den var furufärgad.

Men om jag nu ska göra om detta så skulle jag kunna måla trappen i någon roligare färg. :)
 
Efter grundarbetet så använd en häftgrund före du färdigstryker, så sitter det bättre. Även första strykningen med färdigfärg blir bättre på en grundfärg.
 
A
Tack för tipset!
Jag ligger lågt just nu eftersom jag fått en skärskada i handen som inte läker så snabbt som jag vill. Men så snart det stabiliseras så sätter jag igång igen. :)
 
Jag kan ju passa på att fråga lite eftersom jag håller på att fixa en furutrappa.

Följande frågeställningar:

Vi ska måla trappan vit med gråa plansteg. Vi håller på att måla dörrposter med vit lackfärg från Beckers och tillhörande grundfärg.

Vilken grundfärg ska man ha till trappan? Är det panelgrund som gäller oavsett om jag målar med lackfärg eller golvfärg?
Till planstegen kan jag tänka mig att golvfärg kan vara lämpligt.
Till övriga trappan (handled, sättsteg, spalje) - fortsätter jag med lackfärg där? Det är ju lite olika lister som ligger i anslutning till trappan och det bör ju bli snyggast med samma typ av färg och nyans...

Golvfärg: http://www.bauhaus.se/golvfarg-tra-1-vit-3-l.html (jag antar att den finns som grå också...)
Panelgrund: http://www.bauhaus.se/beckers-panelgrund-vit-0-9l.html?nosto=nosto-productpage-3

Idag använder jag till dörrposter:
http://www.bauhaus.se/elegant-aqua-lackfargsgrund.html
http://www.bauhaus.se/elegant-aqua-lackf-halvblank-1.html
Ska jag fortsätta med dessa till trappan (det som inte ska vara grått)?
 
Beckers har ju en kundservice.....

Panelgrund på allt
Golvfärg på planstegen
Lackfärg på övrigt
 
Allinug skrev:
Ja, man kan ju undra varför de gett sig på att måla detta schabrak vitt.. :confused: Trappen måste ju ändå ha varit "underhållsfri" när den var furufärgad. )
Visst kan en trappa som är furufärgad vara underhållsfri. Men oftast vill man ha ett trevligare utseende än furu som blivit gulbrunt. Min egen furutrappa kommer jag därför att måla vit eftersom det ger ett fräscht utseende.
 
A
Jo, vitt är ju populärt. Snickerier tycker jag blir fina i vitt, men det finns kanske annat än lackfärg att ta till? Har sett fina vitlaserade räcken, sedan finns det även olika betser och olje- och vaxbehandlingar.

Nu vet jag inte om resultatet på min trapp skulle bli så bra med annat än lackfärg, eftersom det tycks ha varit alla möjliga behandlingar på denna trapp. Bäst blir väl allt på helt nytt trä eller på en trapp i originalskick? Kanske därför som förra ägaren valde täckande färg?

Men jag är i valet och kvalet om jag ska måla med vitt igen, eller om jag ska behålla det mesta vitt och bryta av med en annan färg på handledaren. Jag tycker det är lite för mycket vitmålat i huset.
 
A
Så här mycket vitt är det:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina handledare kommer jag att lämna till en sprutlackeringsfirma för att få ytan slittålig och snygg. Resten handmålar jag med lämplig lack. Till trappstegen använder jag ek, det jobbet överlåter jag till hantverkare .
 
A
Det låter klokt! (y)

Jag ska nog bryta av mot det vita och måla handledaren i någon rolig färg, t ex turkos eller röd eller något annat. I trappan hänger man ändå aldrig så länge att man skulle hinna tröttna på en accentfärg...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.