Vi håller på och bygger att hus i sekelskiftestil. Jag har tittat på alla sorters golv i alla träslag:confused: Vi vill ha ett vitt golv som inte gulnar och inte har så mycket kvistar. Och gärna ett golv som inte kräver för mycket underhåll.

Så nu har jag till slut fastnat för vitmålade trägolv och undrar om det är någon som har lagt in det i ett nytt hus? Vad lägger man in för golv och vad använder man för färg?

Vore väldigt tacksam för alla tips:)
 
Det är riktigt underbart med vita målade trägolv. vi har totalrenoverat ett hus från 1905 och lade in ekparkett på entrévåningen och det ångrar vi idag. på våning 2 har vi lagt furuplank som vi sedan har målat med Alcros golvfärg som heter "lokal". den är mycket lättaarbetad. men det går åt ugnifär dubbelt så mycket färg som det står på burken, man skall måla oerhört givmilt, nästan så man kan hälla ut färg och jobba ut den över golvet. snålar man så blir det inte så snyggt. färgen är högblank och blir väldigt lättstädad. fråga gärna om du har några fler frågor om detta... lycka till...
 
Hur vart det med torktiden på golvfärgen när du la på så tjockt?
Hur har det blivit med springor mellan golvplanken? Måste ju synas väldigt väl när golvet är vitt.
 
Torktiden blir lätt ett problem, det tog c:a 1 vecka innan det var helt torrt.
när det gäller springorna så syns dem ju givetvis, men färgen har ju runnit ner även där, och det skall ju finnas springor i denna typen av golv, tycker jag i alla fall...
 
Vi har vitt furugolv. Använde Osmo Dekorvax för färgen och hårdvaxolja för att skydda. Skulle nog inte rekommendera det för någon annan, kvistarna har blivit gul-oranga så det ser rätt fult ut. Antar att man skulle ha förbehandlat kvistarna på något sätt. Sen reagerar vaxet på gummi också så vårt mikrofonstativ med gummifötter har lämnat efter sig oranga fläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.