Ska innan sommaren vitmåla tak och väggar i sommarstugan vi köpte i höstas. Panelen ser ut att vara behandlad med någon slags lack, då man kan ana penseldrag i taket iaf. De färgaffärer jag pratat med säger att jag ska måla med en oljegrund först typ Beckers Grepp och sedan kan jag måla på med "vad som helst". Det jag funderar på är om det skulle funka med att bara måla med en vit grundfärg då jag/vi gillar en matt vitfärg(ser lite gammaldags ut). Blir hållbarheten mycket sämre än med en lackfärg "ovanpå". Skulle man kunna använda en vattenbaserad grundfärg typ Beckers Snickerislip med samma resultat? Måla hela väggar och tak med oljebaserat kommer att lukta mer än man står ut med (trots öppna dörrar/fönster) antar jag...? Stugan kommer att stå ouppvärmd vintertid.

Alla tips/tankar är glatt mottagna!
 
kvistlack först 2ggr sedan kan du ta en vattenbaserad grund men kolla om det inte finns nån matt färdigstryksfärg då den flyter ut bättre. Just det glöm inte att tvätta först. ;)
 
Kvistlackering känns inte som något alternativ. Det skulle ta "en vecka" att kvistlacka de tusentals kvistarna som finns i tak och väggar. På färgaffärn sa de att en oljebaserad grund förhindrar genomblödning och att jag på så sätt skulle slippa kvistlacka. Tack för svaret i alla fall!
 
sultanen skrev:
Kvistlackering känns inte som något alternativ. Det skulle ta "en vecka" att kvistlacka de tusentals kvistarna som finns i tak och väggar. På färgaffärn sa de att en oljebaserad grund förhindrar genomblödning och att jag på så sätt skulle slippa kvistlacka. Tack för svaret i alla fall!
Hur går det? Lite nyfiken på hur det går för dig då jag är i samma sits, ska vit måla furu tak som förmodligen är lackat sen 20 år sedan.

Någon som har tips på vad jag ska köpa för vit färg, hellst vatten baserad...

mvh
 
Renoveringen i stugan ligger i stiltje just nu. Håller dock igång målararmen med vitmålning av trappen i vårt radhus. I nuläget funderar jag på Beckers Snickerislip till stugans tak/väggar vilken tydligen är vattenbaserad, men ändå luktar en del...
Det enda jag oroas av är hur snabbt den torkar(tänkte prova med att måla 2 panelbrädor i taget), man får väl se till att det inte är så varmt innomhus vid målningstillfället...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.