Jag är nästan färdig med det sista av renovering och imorgon hämtar jag en golvslip för att putsa av det nya furugolvet då jag vill slippa "ryggarna" som blir på ett oslipat golv.
Jag letade länge och väl efter ett högkvalitativt obehandlat 160x26mm-golv, alla verkar ju vilja ha vitpigmenterade osv.
Jag var helt inne på att ha det helt naturellt och sedan bara lacka det, och lack av den enkla anledningen till att det är betydligt hållbarare än oljat golv OCH det är så fruktansvärt lättstädat. Jag har haft lackade trägolv tidigare och de gulnar ju med tiden, det är ju ofrånkomligt tyvärr.
Men nu när jag har målat alla väggar i VITT och lyfta av golvpappen så såg det ju jävligt fult ut med ett så gult golv ihop med allt det vita.

Så min fundering nu är om man kan luta golvet för att förhindra det från att gulna och sedan lacka efter lutning? Jag hittar bara info om att man kan olja det efter lutning, inget om lack.
Eventuellt kör jag med lite vitpigmentering i lutet för att få det lite mer neutralt men ändå inte för vitt.

Lacket jag använder är Bona Novia matt för övrigt, en vanligt 1-komponentslack.
 
titta på Bona create Ice, en oljebaserad bets, lägg på den, lacka med Bona Prime intense, lacka med Novia, mellanslipa och en sista strykning med Novia.

Novia gular inte alls lika som gamla lacker.
 
Jag vet inte vad för lack och vad för olja du har provat, men jag tror inte att man generellt kan klassa oljade golv som mer ömtåliga än lackade. Jag tycker inte heller att det oljade golvet är mindre lättstädat.

Som jag förstått det gör du golvet mer ömtåligt genom att luta det. Går det inte att lasera det om du vill ha en lackad yta och ljust?
 
Ett pigmenterat lack då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.