:) Hej

Jag vill ha lite smakråd !
Det börjar bli dags att välja köksluckor.

Vad tycker ni är finast, klarlackad björk eller vitlaserad ek? ev vitlaserad ask ?

Hälningar Ann.
 
Björk, men smaken är ju som bekant som baken..
 
Om du har svårt att bestämma sej ang. utseendet på dom tre ex. så välj det hårdaste träslaget. Är det ask, eller?
gaia
 
Varför gå på hårdheten på en kökslucka?
De brukar väl inte utsättas för så mycket våld? :)

Jag hade valt björk. Det finns inget som har sån lyster. Vitlaserad ek ser däremot obehagligt tråkig ut. Det passar liksom inte att vitlasera mörkare träslag tycker jag. Vitlaserad ask är bättre än ek, men fortfarande inte lika snyggt som björk. Sen beror det förstås på vilken stil köket i övrigt ska gå i..
 
Vi har valt massiva björkluckor som är lackade med en matt lack och lite vita pigment i. Detta gör att intrycket blir att luckorna är oljade. Och det är så himla snyggt...tycker jag då! ;D
 
Hej Karl XII!
Du har hellt rätt! Man ser sällan flygande tefat i köket...
Jag blev besviken på lackat furumöblemang (bord och sånt) en gång i tiden. Bästa lacken håller dåligt på mjuk underlagg, lärde jag mej då och det sitter kvar i hjärnan. Vist är det bara att väjla efter smaken.
gaia
 
KarlXII skrev:
Jag hade valt björk. Det finns inget som har sån lyster. Vitlaserad ek ser däremot obehagligt tråkig ut. Det passar liksom inte att vitlasera mörkare träslag tycker jag.
Håller helt med Kalle ang. vitlaserad ek, ser inte alls trevligt ut, mkt snyggare naturellt!
Däremot skulle jag utan tvekan ha valt vitlaserad ask om valet enbart stod mellan det och björk!
Men ingen tvivlar väl längre på min förkärlek för "vitt" i olika toner ;)
MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.