Jag har ett problem. Jag har nämligen rivit en vägg och då uppstod naturligtvis ett hål i golvet som är av gran (gissar jag). Jag köpte några nya plankor och la i, men de nya plankorna är ju i princip helt vita, medan de gamla plankorna är något mer gula även efter slipning. Min tanke var nu att vitlacka hela golvet, jag har sett flera sådana och det är snyggt. Jag travade iväg till en bra måleributik och frågade om de hade vitlack. Nej, och det var inget de rekommenderade. Varför kunde killen inte svara på.

Därför:

1) Kan jag luta av med vitpigmenterad lut och sedan lacka?
2) Kan jag måla golvet med utspädd grundfärg och sedan lacka?
3) Kan jag vitbetsa golvet och sedan lacka?

Eller hur ska jag göra?
 
DURI har en lack med pigment i, "extra vit" tror jag den heter.
Jag skulle inte rekomendera att lacka på lut, en del säger att det går, men det kräver lite erfarenhet och inget som någon tillverkare godkänner om det blir fråga om reklamation.
 
Jag skulle nog satsa på sista alternativet om jag skulle ha lack. Det var så vi hade tänkt göra med ett obehandlat furugolv, men så snubblade vi över ett parti lutat, vitoljat furugolv som vi slog till på. Det är fantastiskt skönt att gå på, men kräver mer underhåll, så jag kanske ångrar mig om nåt år eller två...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.