Ge mig ett tips. Jag har vita luckor (Ikea Lidingö), bänkskiva och golv i ek, spishäll svart, ugn+mikro rostfri/svart i högskåp står inte intill "diskbänken". Jag behöver "stänkskydd" mellan bänkskiva och överskåp. Kan det passa med svart kakel? Kan Ikeas nya kakelliknande skiva vara ett alternativ? Bänkskivan är 310cm.
 
Hej

Jag har svart fyrkantigt kakel satt om lot. Dvs inte rakt med varandra utan förskjutet. Ska ha ljusgråa luckor.

Jag har helvit fog emellan sedan. Och tycker det funkar helt ok.

Har ingen bild uppe just nu dock så kan inte visa.
 
Vi har precis gjort om köket. Vi ersatte ett kök från 1978. Det var säkert toppmodernt på sin tid men vilka färger: olivgränt, orange, duvblått etc. Vi tittade runt bland cirka 20-talet kökstillverkare och bestämde oss ganska omgående för att undvika allt som beskrivs som "trendigt": helvitt, svart, koboltblått, rostfritt och klarrött. Vi valde istället "naturfärger": ljus ek i träluckorna, ljusmelerade granitskivor, ljust proffsgolv från Amtico och jordfärger i kaklet. Vi tror att vårt kök kommer att stå sig om 20 år, när alla andra byter ut sina "trendiga" kök anno 2009.

Mitt råd till dig är att undvika svart. Alla vattenstänk syns på en blank svart yta. Dessutom "suger" det åt sig ljus, särskilt på vintern. Kolla de kakel vi satte upp:
http://www.byggahus.se/forum/koek/120412-staenkskydd-glas-kakel-rostfritt-hjaelp.html
 
Vi har inga som helst problem med att de svarta suger åt sig ljus. Ytan är såpass blank så det funkar prima. Men visst det går inte att jämföra med vitt.

Sedan är frågan om man ska bygga för att det ska vara modernt? Jag gör det på ett sätt som jag tycker är trevligt :)
 
Jag håller också på med att renovera köket. Har satt in svarta vitvoror samt har målat om luckorna. Har en ny ekbänkskiva för hällen. Var först helt inne på mörkblått kakel men ändrade mig i sista stund och valde ett rött glasmosaikkakel. Tyckel själv att det blev helt ok... nu skall det bara fogas.
Satte förövrigt det nya kaklet diekt på det gamla... funkade kanon!

J P-A
 
  • DSC00535.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.