Vilka tumregler ska man hålla sig till närman väljer ljusa (vita kullörer) inomhus?

Ska lister vara ljusare än målad vägg?

Ska man bryta allt som målas åt gult?

Kan man blanda färgtemperaturer?

Köksluckorna våra blir: NCS S 0500-N
Laminatbänken är neutralgrå runt: NCS S 3500-N, NCS S 4000-N (Vedum 7487D Zeus Silver)
kaklet svag cyangrått mellan: NCS S 1002-B och NCS S 1502-B50G (Konradssons Net Shadow Gray visade sig inte vara neutralgrått)

Tak och lister brukar man väl måla med lite gulbrytning typ NCS S 0502-Y eller så?

Kommer kaklet att skära sig mot en neutralgrå/vit vägg och varmvita taklister?

Att något så enkelt som vitt kan vara så komplicerat :confused:

Bifogar en köksskiss för att visa på ljusförutsättningarna (halogen under överskåpen och fönster över diskbänken)
 
  • kakelskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker def. att lister ska vara ljusare.
Tak+taklister målas "alltid" kritvit = NCS S 0500-N.
Fabriksmålade foder och lister brukar vara 0502-Y, men målar man själv kan man ju välja vilken kulör som helst... Personligen tycker jag att det är gräsligt fult med 0500-N på väggar och 0502-Y på lister!
Skulle vilja skriva mer men har världens "skulderspärr" och måste lägga mig..........

Lycka till med köket!
 
Ett par något mindre "gula" alternativ som kan kännas fräschare än S 0502-Y kommer här;
S 0502-G50Y,
S 0603-G80Y.
 
  • Gilla
enRödjävel
  • Laddar…
Tackar för tippsen så långt och hoppas skulderspärren gett med sig

S0603-G80Y. Den finns inte med i min solfjäder (beckers). Finns det verkligen så finkvantiserad brytning?

Lister och tak ska platsmålas, däremot är fönstersmyg och dörrar förmålade standard vita (NCS S0502-Y)
Jag kommer alltså att få leva med en kullörväxling någonstans i och med att köksskåpen är NCS S 0500-N.

Ifall kullörerna möter varandra i en skarp vinkel (så att ljusförhållandena blir rätt olika) så borde inte färgtemperaturen göra så mycket, eller?

Frågan är om det blir mellan köksskåpen och kaklet eller mellan kaklet och fönstersmygen.

Fönsterbänkarna är italiens (carrara) marmor och den är väl rätt kall i tonen?

Det lutar åt att det blir ett matt vitt kakel på rödlera (neutral/kallvit glasering alltså) till slut.

köksluckor NCS S 0500-N (inget val här, det är den vita vedum levererar)
fönstersmyg NCS S 0502-Y (förmålade)
dörrar NCS S 0502-Y (förmålade)
dörrlister NCS S 0502-Y (konstigt med annan kulör på dörr än omgivande lister)
Tak NCS S 050?-? (Här känns det som det inte är självklart)
taklister NCS S 050?-? (här känns det inte som självklart)
väggar ljust gråa NCS S 100?-? - NCS S 200?-? (hmm, svårt det här)

Att blanda in ytterliggare en vitkullör i gröngul brytning blir väl bara än rörigare?

Vart skulle ni lägga nyansgränsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.