M
Hejsan
vill ha vita gaderober som går ända upp till tak och där luckan är helt slät. Är det bäst att handla dem på Ikea (eller billigast)
Har funderat lite på att använda köksskåp.
Hur har ni gjort????

Mvh Carina
 
Hur högt har du till tak ?? Hur breda ska de vara ??
 
Fördelen med att använda köksskåp från IKEA är ju att de håller standardmåttet 60 cm för en garderob. IKEA:s garderobsserie PAX är ju mindre om jag minns rätt. Positivt eller negativt..
Fast sedan tvekar jag om IKEA har heldörrar för köksserien. Våra högdörrar i köket är delade..

Billiga garderober finns ju annars ofta att hitta på byggmarknader, stormarknader typ Coop Forum och liknande. Fast med dina önskemål om utförande ända upp till tak, så kanske inte standardgarderoberna fungerar?
 
Garderoberna från Ikea är ofrånkomligen mycket prisvärda. Inte minst är inredningen billig i jämförelse med andra garderober. Jag hade kunnat tänka mig PAX-garderober, även om jag dessvärre inte gillar just de vita dörrarna så mycket. De är antingen tråkiga (folierade, riktigt låg standard), högblanka (väldigt blanka!) eller lite allmogebetonade (med utskuret mönster). På Ikeas hemsida finns ett jättebra planeringsverktyg för PAX där man kan välja precis vad man ska ha och få pris direkt (både stommar och inredning). Vi landade på 10' för en hel garderobsvägg (som vi dock ännu inte köpt...).

/Lena
 
M
Jag har 239 cm till tak och de skall vara 60 cm djupa. Bredden där de skall stå är 295 cm på ett ställe och 126 cm på ett annat.
 
Med tanke på dina tydliga breddkrav, så låter det ju närmast platsbyggt..

2 x 60 cm = 120 cm, blir ju ganska okej för bredden 126 cm men däremot går det ju inte riktigt in 5 x 60 cm = 300 cm på det andra..

239 cm höga är ju också ganska högt.
Har du funderat över någon form av överskåp?
 
höjden:
höga standardgarderober fås i 217 cm med 16 cm sockel = 233 höga.
6 cm. upptill behövs förmodligen för att resa garderoben, om du sen tycker att det stör ögat kan du såga till en sockelbit däruppe också.

du kan också använda de 6 centimetrarna till att lägga en skiva med spottar i ;)

de flesta skåp finns i 40, 50, 60 och 80 bredder.
 
Någon som vet var man kan hitta trådbackar till 80-cm garderob? IKEA kan inte leverera förrän i mitten/slutet av maj beroende på leverantörsbyte...
 
Vi lämnade in gamla/befintliga garderobsdörrar till ett lokalt snickeri för omlackering. Nån stans mellan 2-300 kr/st blev det. Vi är jättenöjda och garderoberna ser ju såklart helt nya ut (på utsidan...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.