Hej.
Vi är precis blivit färdiga med vårt badrum med det har uppstått lite problem. Vita fläckar som ej går bort, syns dock inte när golvet är blött. Vi har försökt med de vanliga medel som man har hemma, men fläckarna dyker upp när det är torrt. Vi har ett klinkergolv som är gjord av sten.

Fläckarna uppstod inte direkt utan de kom någon vecka senare. Vi har satt i värmegolv och vår elektriker hade startat den direkt(han visste inte om att man inte fick ha igång den), den va igång några timmar. Elektrikern kom ca 2 dygn efter golvet va färdiglagt. Jag undrar nu vad dessa fläckar kan vara för något!?

Fläckarna är inte i fogarna(eller kanske lite där också) men mest runt om golvbiten (5x5)
Det är bara kommit fläckar på vissa golvdelar och det är i duschområdet. Hoppas någon kan hjälpa mig!


Hälsningar Sanna


IMG_0767[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon bild, lite lättare och se va de kan vara.
 
  • Gilla
SannaAndersen
  • Laddar…
IMG_0768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på andra bilden ser ni kaklet som det ska vara och kakel som är förstört.
Kan inte vara kalk, detta uppstod över en natt?

Vem ska stå för detta? Jag? Där jag köpte kaklet eller hantverkaren? :/
 
Det ser precis ut som att ett tunt lager fog brunnit fast i plattorna. Om man slarvar med regöringen kan det se ut så. Men då borde det synts tidigare. Är det gjuten betong och/eller flytpacklat under klinkers och fixen?
 
Så om vi inte hann städa innan elektrikern va där och satte igång golvvärmen, kan de va de som orsakat detta? Det är flytspackel under.
Märkena kom dagen efter elektrikern gjorde detta misstag.
 
Redigerat:
Var det ni själva som fogade & tvättade golvet? Jag är osäker på hur länge flytspacklet ska brinna innan man slår på värmen, läs instruktionerna på nätet och om det kan påverka något.
 
Fast om det är fog som brunnit fast i plattorna pga dålig rengöring direkt efter fogningen, så borde det ha synts direkt, inte en hel vecka efteråt.
Du säger att det i princip bara syns i duschområdet; har ni använt duschen än? Kan det vara avlagringar från vattnet (kanske ni har mycket hårt, dvs kalkhaltigt vatten), som sedan torkat till när golvvärmen slogs på?
 
Det som avses med tvätta är att när man fogar klinker så avslutar man med att tvätta bort alla fogrester från plattorna. Görs av kakelsättaren och skall göras innan fogen brunnit klart.

Det finns speciella rengöringsmedel för att få bort fogrester i efterhand. Tror det funkar med ättika också
 
Aha okej. Men vi städade efter allt va färdigt, innan värmegolvet slogs på. Ja vi har andvänt duschen. Vi har mycket kalk i vårat vatten, men kalkborttagningsmedel funkar ej, kanske inte funkar om det bränts fast hehe.
Men ska vi inte kunna duscha med golvvärme utan det ska brännas fast kalk då menar du? :))
 
Ni kanske städade precis där lite extra hårt och fick lite fog på dom plattorna? Om inte fogen brunnit helt klart när ni städade
 
  • Gilla
SannaAndersen
  • Laddar…
Det ser precis lika ut som när vi fogade vårt bastugolv och torkade bort fogrester för sent, sitter som berg :|
Testa med ättika eller något annat stark, tex syra i sista hand, men försiktigt och använd handskar.
 
  • Gilla
SannaAndersen
  • Laddar…
Om man tittar på den översta bilden så har ni även avlagringarna på de kromade rören. Jag tror ni har extremt mycket kalk och kanske något annat, koppar?, då det även är grönt på bilden.
Dvs jag tror inte det är fog då det ser bra ut i övrigt. Sen kanske klinkern ni valt inte är den lättaste att städa om ni har mycket kalk då den ser ut att ha struktur.
 
  • Gilla
Camath och 1 till
  • Laddar…
Inget annat än vatten alt. såpa (grönsåpa) ska användas, de andra medlen vi har för att skura rent toaletter eller annat hårt nedsmutsade saker kan missfärga fog eller sten. Men som skrivits tidigare i tråden så ser de ut som kal.

Fem veckor från man spacklat in golvvärme kör vi med, igentligen är det fyra veckor. Vattenburen värme går o starta tidigare men då ska röris ha koll på att hålla runt 20' så de inte blir för varmt.
 
  • Gilla
SannaAndersen
  • Laddar…
T
Det är inte fogrester på bilderna utan bara vanligt kalk från vattnet. För att slippa detta måste ni efter varje dusch skrapa väggar och golv med en gummiskrapa och sedan torka rent med en handduk eller trasa. Gör ni detta har ni ett kalkrent golv men inte alla orkar göra detta varje dag..................ett bra medel för att ta bort kalk är Kalcinex, finns i målarbutiker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.