Hej.
Har just slipat ner lacken på ett fanerat teak-bord och sedan lackat ett lager med en lacknafta-baserad halvmatt betslack (bordet är dock ej betsat utan trä-rent). Efter 8 timmars torktid är bordet vitflammigt med vissa partier helt utan missfärgning och vissa partier har en relativt utbredd vitflammighet.

Någon här som stött på samma problem? Någon som har tips på vad det beror på? Försvinner det om jag slipar lite lätt och lackar ett lager till? Slipa ner och börja om från början? Byta till vattenbaserad lack?

Tack för svar
 
Det kan vara ett par olika orsaker till problemet:

1. Rester kvar av den gamla lacken, antingen genom otillräcklig slipning eller slipdamm i ytan. Om bordet är 40-50 år eller äldre kan det vara en nitrocellulosalack som reagerar med din betslack.

2. Om det funnits fukt kvar i faneren till exempel om du torkat bort slipdamm med våt trasa eller om bordet stått i ett rum med hög luftfuktighet efter lackningen kan denna vitflammighet uppkomma när man använder lacknaftabaserade lacker.

3. Teak är ett oljigt och fett träslag och ibland kan man behöva tvätta av hela ytan med aceton innan man lackar för att oljorna inte skall reagera med lacken.

Oavsett vad orsaken är skulle jag personligen slipa ner till trärent igen för att sedan låta det stå och torka en vecka (om det varit vatten på ytan) för att till sist torka av ytan med aceton innan lackningen.
 
Tack för ditt snabba och utförliga svar. Synd att jag inte frågade tidigare :)

Bordet va helt torrt och stod inne i vår lägenhet med normal
luftfuktighet. Vi hade dels dammsugit samt torkat med fin dammtrasa på
hela bordet och när man drog med handen syntes inget slipdamm.
Det låter ju som att det skulle kunna bero på en fet yta som du säger.
Det är väl bara börja om från början och köra av det med aceton också.
Hur länge bör det torka efter aceton?
 
Acetonet dunstar nästan direkt så du kan gå på och lacka efter bara ca 30 minuters väntetid. Det är snarare viktigt att lacka så snart efter att acetonet dunstat så att oljan/fettet inte hinner tränga upp igen.

Förtunna gärna första lagret lack med 10% lacknafta så torkar lacken lite fortare och tränger in bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.