Söker efter vit jordad vinklad (med kabelanslutningen från sidan) stickpropp IP 44.
Någon som vet om det finns sådana?
Jag ska använda dessa utomhus, därför IP 44.
 
Brukar finnas sladdställ med färdig helgjuten stickpropp med kabelutgång åt sidan. Kan inte minnas att jag sett lösa sådana dock..
 
Mikael_L
Däremot brukar kabeln på färdiga sladdställ, av den sort du antagligen tänker på, vara av rätt dålig utomhuskvalitet ...
Kommer man ihåg att kolla skicket regelbundet och byter om den börjar verka risig är det inget större elsäkerhetsmässigt problem, även om det inte är en korrekt kabel.
Men problemet blir som vanligt att man (eller nästa husägare) inte kollar hur sakerna mår. ;)
 
Sladdställ och spara 1 dm sladd och skala upp, sedan presshylsor och krympslang. :D

//Patrik
 
Mikael_L
Kommer inte solen åt sladden och den sitter lite sådär halvhyfsat väderskyddad så ska nog även ett inomhus-sladdställ må relativt bra.
 
Man kan ju köpa en helgjuten inomhusskarvsladd av lite grövre modell. Exempelvis 1,5mm2, med tjock isolering.
Behöver ju inte välja det billigaste man hittar på ICA.
 
Det finns ju helgjutna utomhusskarvsladdar också av hyfsad kvalitet.
 
btg308 skrev:
Det finns ju helgjutna utomhusskarvsladdar också av hyfsad kvalitet.
Ja, men dom brukar vara svarta...
 
Inte alltid, jag har t.ex. en röd (som iofs har solbleknat till en spännande rosa nyans).
 
Ok. Tack för info och tips. Skulle ha stickproppen till en marksimotor och jag orkar inte skruva ner hela markisen för att byta ut hela kabeln mot ett sladdställ. Dessutom är kabeln väldig utsatt för sol. Jag får helt enkelt nöja mig med en rak kontakt istället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.