Jag skall måla vårt putsade hus med ljusgul kalkfärg, och skulle gärna vilja ha en vit rand runt alla fönster. Vad jag förstår så har jag tre alternativ. 1. Först måla väggen ända fram till fönstret och sedan lägga den vita randen utanpå. 2. Måla den vita randen först. eller 3. försöka att mötas kant i kant med färgerna (verkar svårt).
Jag frågade i färgaffären, men de visste inte.
//Sven
 
Jag skulle måla allting vitt och sedan måla det gula. I alla fall i första strykningen!. Sedan skulle jag jobba med båda färgerna parallellt och stryka ut eventuella stänk innan de torkar.

Jag tror inte på att göra det omvända, dvs att först måla gult och sedan vitt på det. Även om det vita täcker efter många strykningar så kommer det gula att lysa igenom när kalkfärgen börjar vittra. (Om det lyser fram lite vitt under det gula är mindre störande).

Det svåra är att måla så försiktigt så att man inte får stänk på ytor som är målade med den andra kulören. Man blaskar ju ganska friskt när man kalkar! ( Kalkborste till de stora ytorna och någon mindre pensel där två kulörer möts). Kanske någon familjemedlem kan hålla en skiva över det vita varje gång du närmar dig ett fönster med den gula färgen?

Efter den första strykningen skulle jag jobba med båda färgerna paralellt så att eventuellt stänk på fel ställe kan strykas ut med den andra färgen innan de torkar. Om du stänker vitt på det gula och låter det torka in så kommer det att lysa igenom som en fläck även om du målar över med det gula. Om du i stället målar över vått i vått medan stänket är färskt så kommer färgerna blandas och fläcken försvinna. Jag tror att det går att göra motsvarande på det vita, stryka bort eventuella gula stänk vått i vått med den vita kalkfärgen, även om det finns risk för svag gulfärgning av det vita.

Jag brukar själv kalka mitt hus och har vitt på väggen och grått pigmenterat med kimrök på grunden. Jobbar alltid parallellt med båda färgerna. Vita rinnmärken på grunden tas bort genom att jag snarast målar över med grått. Första gången gjorde jag misstaget att låta rinnmärkena torka. Under många år lyste de igenom varje gång det regnade. Mitt hus har tidigare haft gula bårder kring fönstrena men på grund av att det komplicerar kalkningen att jobba med flera kulörer så har jag avstått från den finessen, utan kör vitt över det hela. Men det gula kryper alltid fram när kalken vittrar, trots att det har målats över med vitt i många omgångar båder före och efter mitt övertagande av huset. Så jag talar av erfarenhet på den punkten.
 
Tack. Det kanske lutar åt att jag skippar randen runt fönsterna.
 
Sven Liljegren skrev:
Tack. Det kanske lutar åt att jag skippar randen runt fönsterna.
Jamen, det blir himla snyggt med vit rand!
Är putsningen gjord med markerade bårder kring fönstrena?

Om du nu målar allting gult och senare vill ha vit rand kommer du alltid få problem med att det vita inte täcker ordentligt. I och med att du gör allting nytt från början så vore det synd att inte ha med den vita randen från början (tycker jag, som inte ska göra jobbet)
 
PS
Glömde fråga vad för slags kalkfärg det är du har köpt. Jag brukar använda traditionell kalkmjölk som kräver ganska många strykningar på nygjord puts. Men jag har sett att det finns kalkfärg med något fyllnadsmaterial så att det ska täcka efter bara en strykning. Vet inte riktigt hur den färgen beter sig. Kanske den inte stänker lika mycket? Men jag tror ändå på principen att måla över fläckar innan de har torkat vått i vått.
 
Målad fönsteromfattning tror jag det kallas. Tänkte eventuellt själv göra detta då jag tycker det ser riktigt snyggt ut. Ljusgrå fasad med vita omfattningar är planen. Min idé är att sätta maskeringstejp, sen måla grått ovanpå skarven mot in mot fönstret för att täta med färg så att inte kapillärkrafterna i nästa steg drar den vita färgen under tejpen och kladdar mot det gråa. Sen när det torkat, utan att ta bort maskeringen, fortsätta med den vita färgen. Tanken är att detta ska ge en knivskarp kant. Lite svårt att förklara men jag hoppas att jag lyckas :).
 
Tveksam till om du får maskeringstejp att fästa på puts. Är också tveksam till om kalkfärg låter sig maskeras på samma sätt som vanlig målarfärg. Du får väl försöka och sedan rapportera hur det går.

Om väggen har en slätputsad fönsteromfattning så är det bara att följa den kanten med kalkborsten så har du en tillräckligt skarp kant. Om borsten kommer utanför slätputsen, ut på det knottriga, så blir det jättesvårt att få det snyggt! Varje knottra kommer synas som ett hack i målningen
 
Redigerat:
Tveksam till det också, har ej testat själv. Måste ju finnas nån som vet hur man _ska_ göra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.