När vintern är förbi ska jag o min sambo börja bygga på detta hus, vi har bestämt oss för vit puts. det jag undrar nu är om ni kanske har några roliga ideér vad man kan göra för snygga detaljer,

jag har sett att vissa har kombinerat vit pust med typ cederträ eller liknande men det är jag inte intresserad av.

Blir det tråkigt om hela fasaden är vit puts?
 
S
jag skulle inte ha mycke detaljer alls.
typ grå räcken. fint trä på "ballkongen" typ ceder kanske ek. hmm.
grå (silver) plåt detaljer.
kan försöka leta upp lite inspiratinsbilder
 
På takterassen hade jag tänkt lägga klinker, och räcket blir aluminium med glaspartier.
Trä har jag inte tänkt ha alls, jag tänkte mer ifall man skulle göra typ en fondvägg med fasadsten och isådanafall var hmm
 
S
hur ser kort sidan ut? mycke fönster??
och vet du vilken sida som blir mot väg
och vad är tänkt som entre?
 
Jag bifogar ritning :)

Sidan med det runda fönstret skall vara ut mot vägen och på andra sidan vägen ligger en å.

Entrén skall vara inne i u-et
 
S
det jag jag kan tänka mig är något annorlunda runt entren som ramar in den.
personligen skulle jag bara ha puts eller ha någon träfasad
 
Jag funderar på väggen där sprialtrappan går upp till takterassen om man skulle klä in den med någon grå fasadsten, det hade nog brytit av lite.

Min sambo är väldigt inne på vitt,vitt och vitt :)
Hon vill ha vit puts vita innerväggar och vitt kök, man kanske måste ha solglasögon när man kommer hem till oss?:cool:
 
S
vitt brukar jag avråda ifrån man blir trött på det. det låter fint bakom trappan.
 
Hemmakatten
Vitt, vitt, vitt tycker jag. Vita stuprör, vita fönster, vita markiser. Kommer att bli vrålsnyggt. Det som däremot är fult är när folk helt i onödan t.ex slänger upp en knallröd ytterdörr och tror att det blir snyggt. Ert hus har så mycket karaktär ändå med alla olika fönstertyper, olika huskroppar mm så med en vit färg på allt får ni ett lite lugnare hus med ett enhetligt uttryck. Måla bara inte i kritvitt, det är en färg som inte fungerar bra här i Norden.
 
Jag gillar din idé med grå fasadsten på någon vägg.
 
Det blir en ljus puts inte kritvit sen tror jag att det blir gråa stuprör och gråa pelare vid carporten. Markis ska vi ha en stor uppe på takterassen tänkte vi men vit hmmm
tror jag inte :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.