Hej alla kunniga!
Frågan är enkel och jag har sökt på forumet för att få mer information, tyvärr känns inte frågan tillräckligt besvarad ännu... VILKEN vit färg ska man ha på en putsfasad som skall UPPLEVAS som vit??

Hjälp oss, vad har ni för nyanser och hur upplevs de? Till den vita fasaden ska vi ha svart tak, svarta stuprännor, svartlaserad teakdörr och svart smidesräcke. Formspråket på huset är ganska stramt, men klassiskt.

Tacksam för alla svar!
:)
 
Hemmakatten
NCS S1002-Y
 
Hemmakatten skrev:
NCS S1002-Y
Varför just den? Jag har hört att den kan upplevas som grå, vad säger du om det?

 
G
nsc s0502y
 
  • Bild_034kopia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gullex skrev:
nsc s0502y
Snyggt hus! Men varför valde ni denna färg, hur resonerade ni? Denna färg verkar vara den vanligaste, eller?

:)
 
Jag har ingen aning om vilket färgnummer vi har,
men jag kan återkomma med det efter jobbet..
 
G
Jag äger inte huset men har putsat det ,det är nog den vanligaste färgen vi jobbar med det är en ganska varm vit färg och kan kombineras med de flesta färger.
 
Hemmakatten
lbg skrev:
Varför just den? Jag har hört att den kan upplevas som grå, vad säger du om det?
Vi hade den på vårt förra hus. Mycket, mycket snyggt. Den ser absolut vit ut. Vid solsken o norrljus ser fasaden riktigt vit ut, vid molnigt ser den behagligt vit ut. Vi hade vita markiser o fönstren var målade i samma vita, S1002-Y. Hela huset upplevdes som mkt vitt. Att ha mindre svärta, dvs, ännu mer kritvitt, blir inte bra i dagsljus.
 
Intressant...

Vår byggledare anser att vi ska ha s0502y, eftersom den har samma nyans som fönsterramarna, samtidigt som han tycker det är en "varm och trevlig" nyans.

STO-killen säger istället s1002y, eftersom han tycker att den andra blir som "gräddglass", d.v.s inte vit...

Tar gärna emot fler åsikter och synpunkter!
:)
 
Du kan ju gå den gyllene medelvägen och välja 0802-Y.
 
Linska skrev:
Du kan ju gå den gyllene medelvägen och välja 0802-Y.
Oj, vad är det för nyans? Går det att få en "målande" beskrivning? ::) :)
 
Lättast är väl att du besöker en färghandlare och kollar på ett färgprov.
Vad jag kan säga är att den är lite mörkare (har mer svärta) än 0502-y och lite ljusare (mindra svärta) än 1002-y. Om man tittar på de tre nyanserna samtidigt är 0802-y mer lik 1002-y. Hoppas att du förstår minn luddiga förklaring.

Lycka till med färgvalet!
 
Hemmakatten
lbg skrev:
Intressant...

Vår byggledare anser att vi ska ha s0502y, eftersom den har samma nyans som fönsterramarna, samtidigt som han tycker det är en "varm och trevlig" nyans.
Om du skall ha, eller redan har, fönsterkarmar i S0502-Y, skall du kanske ta samma färg på fasaden. Risken är annars att fönsterkarmarna kommer att kännas "gula" och orena mot en fasad i 1002-Y.

Har stått i många tidigare trådar om färger. Men enkelt uttryck anger de första två siffrorna graden av svärta i färgen, de sista två graden av ( i detta fall) gult (Y). I båda färgerna har du 2 procent gul färg, men i den ena har du 5% och i den andra 10% svart. Med den mindre svärtan 05 kommer den gula att bli mer framträdande.

Observera dock att båda dessa är vita färger och upplevs som vita. Allt är egentligen en fråga om tycke och smak. ;)
 
Har provmålat på liggande fasadpanel med tre olika vita kulörer. Därefter har vi haft dem på balkongen under en längre tid och studerat dem i olika ljusförhållanden.

1. NCS S0500 - I direkt solljus blir den "skrikvit" dvs man måste nästan kisa för att titta på den.

2. NCS S0502-Y - Funkar i de flesta förhållanden. Är behaglig att titta på i alla förhållanden. Kan bli lite gräddvit på kvällen precis innan solen går ned.

3. NCS S1002-Y - Blir jämfört med de andra dassig. Men står den själv så ser den jättebra ut!

Smaken är ju som baken, så provmåla och titta i olika ljusförhållanden!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.