Planerar för att koppla in strömuttag. Så här ser det ut. Blå/svart till vänster går till lampa, inget konstigt. Däremot hade jag förväntat mig en gul/grön för jord. Kan den vita och grönaktiga vara jord? (Lägenhet byggd 77)

3134392013_d5bed410d1.jpg
 
Det ser ut att ligga en röd tråd i botten. Vart tar den vägen? Röd brukar vara jord i äldre installationer
 
Den är brun och går till en strömbrytare (som tändare).

Ingen som har koll som har vägarna förbi Kista för ett snabbt jobb (uttag finns redan)? ;)
 
Redigerat:
Den ser mera ut som brun.

1977 så behövdes inte skyddsjord så det finns nog ingen. Att komplettera med ett uttag till så får det inte vara jordat om övriga uttag i rummet är o-jordat.

Vit och grön är definitivt INTE skyddsjord om de inte uttryckligen bevisligen är kopplade till skyddsjordskenan i elcentralen.

Att gissa är direkt FARLIGT.

Protte
 
Jag kanske skulle kolla upp färgblindheten :)

Finns troligen ingen jord som protte säger. Och sätter du ett jordat uttag i rummet måste alla andra också jordas.

Så, då var det sagt två gånger :)
 
Och om man då vill ha ett jordat uttag så måste man alltså dra det någon annanstans ifrån? Det finns alltså inga uttag överhuvudtaget i rummet.

Jaja, då får det bli skarvsladd från rummet bredvid, vilket jag hoppades undvika.
 
Skarvsladd är inte heller någon suverän lösning, du drar ju lik förbaskat in jord i det ojordade utrymmet med en sådan.

/Kent
 
Med risk för att dra igång en ändlös debatt, Att ha en jordad skarvsladd från köket, till t.ex datorn i vardagsrummet, Var ligger risken med det, och regellverket ?

(bortsett från snubbelrisken då )
 
Det är ju precis samma risk som om du hade jordat utaget i en fast installation...
Det finns en risk att du tar tag i en strömförande utsatt del och samtidigt har kontakt med en jordad del från exempelvis din dator då...
Så antingen är det jordat överallt eller ojordat överallt...
 
stefpet skrev:
Och om man då vill ha ett jordat uttag så måste man alltså dra det någon annanstans ifrån? Det finns alltså inga uttag överhuvudtaget i rummet.

Jaja, då får det bli skarvsladd från rummet bredvid, vilket jag hoppades undvika.
Det går nog att få fram jord från central till dosa och sedan ner till uttag, men det kan vara lite pyssel. Hör med din lokala elektriker så ska du se att det ordnar sig.
 
Akzid skrev:
Det är ju precis samma risk som om du hade jordat utaget i en fast installation...
Det finns en risk att du tar tag i en strömförande utsatt del och samtidigt har kontakt med en jordad del från exempelvis din dator då...
Så antingen är det jordat överallt eller ojordat överallt...
Då är jag med, fast de gånger jag fått tag i strömförande tåtar t.ex, har jag fått en
"liten kyss"utan att hållt i något jordat..
 
En lärare till mig drog ett litet exempel angående skyddsjord, men jag kommer inte ihåg hela. Det börjar så här (kanske någon vill avsluta?): Han har en stuga med ojordade uttag och med trägolv som inte har kontakt med jord. Därmed behövs inte skyddsjord för att man kan inte komma i kontakt med något, men om man skulle jorda ett uttag. Då drar man ju in jord och då blir det direkt farligt för att man kan komma i kontakt med just det och få en strömgenomgång. (...)

Vill någon fortsätta förklara varför man skall jorda alla uttag?
 
Jag har aldrig funderat på varför förut,
Att jag undrade nu beror på att jag sett vid tillfällen enstaka jordade uttag i lägenheter, dragna av bostadsbolaget, eller vid bygget, ?
Det var så i min nuvarande lägenhet också, tills jag slet ut allting och ersatte med nytt, och jordat överallt...
 
Risken/regkerna runt attblanda jordat och ojordat har skärpts med tiden. På 70 talet var det vanligt med jordade uttag över diskbänken och ojordat i resten av köket tex.

I detta fall så varför inte sätta ett ojordat om du inte behöver jord? Om du behöver jorden så är det bäst att bita i det sura äpplet och dra fram riktig jord från centralen. Är rören ok så går det rätt fort för någon med lite vana
 
Så länge man har ETT elfel (exvis fas i kontakt med hölje) så löper man ingen större fara om ALLT i rummet är ojordat. Dvs man har inga kranar, radiatorer, eller liknande som står i förbindelse med jord.

Efter ett tag får man ytterligare ett fel. Denna gång nolla i kontakt med hölje på någon annan manick.

Nu finns det ett spänningssatt och ett jordat föremål i rummet där dina barn leker..

Jordat allt och installera sedan en jordfelsbrytare så kan du sova lungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.