Hej,
Ska måla väggar och tak, och vill ha så vit färg som möjligt, men endå så naturligt.

Är det stor skillnad på stockholmsvit och beckers antikvit ??

Eller vilken rekomenderar ni, tacksam för all svar.
 
Hej. Märker man verkligen så mycket av nyansen på ett tak? Jag brukar köpa vanlig vit takfärg med låg glans (ca 2). Den är antagligen lätt bruten men om den är S0502-Y eller något annat vet jag inte. Men jag tycker att det blir bra.
 
Antikvit är en fin kulör men om både väggar och tak ska målas kan det bli aningen för mycket stänk av gulröd nyans i det vita tror jag.
 
Men vad heter den helvita färgen som finns i t.ex. golvlister ??

Vad skulle ni ha valt för vit färg ??
 
S0502-Y 2 glans hade jag kört på iallafall.
Har aldrig hört talas om Stockholmsvit eller antikvit men vet att 0502 fungerar i alla fall som sagt.
 
Är inte S0502-Y Stockholmsvit? Den är inte vit utan gulvit, nikotinvit eller vad det nu kallas. Hemsk är den i alla fall tycker jag. Fast jag kan ha blandat ihop färgkoderna igen, inte första gången. =)
 
här har du Ren vit färg 0500-N (råvit)
 
0500 funkar bra om man kör allt i den kulören. Alltså snickerier menar jag då.
Med tanke på att taklisten målas in i takfärgen så ska den (enligt mitt tycke) vara av samma kulör som snickerierna.
 
S0502-Y är stockholmsvit som är gulaktig och nikotinfärgad. Man ser det när man har tex 0500 bredvid som är mer vit men mer åt kalla blåa hållet. Lister och dörrar på bauhas och stora kedjor är till 99% S0502Y. Även möbler på IKEA osv är det oftast. Men ska man börja rota i det där blir man galen.. Tro mig ;)

Jag rekommenderar att ha en vitare färg på lister och tak och sedan en mer bruten vit på vägg så det ramar in. Men det är smaksak.
 
Sök på forumet.

Finns massor av trådar.
 
Ah, då tänkte jag rätt. Tycker 0502-Y är hemsk och blev otroligt besviken när "mitt framtida" kök på Ikea helt plötsligt utan förvarning bytt nyans till denna. Har du något som är riktigt vitt i anslutning så ser man hur gul 0502-Y är, inte alls snyggt tycker jag. Vitt skall vara vitt, inte smutsgult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.