Här kommer en liten fundering om hur man ska kombinera olika vita färgtyper och nyanser. Kanske hade det bästa varit att, om man vill få samma nyans, ha exakt samma färg överallt, men detta är inte helt enkelt att göra pga jag vill blanda vanlig modern färg med linoljefärg.

Har målat lite snickerier hemma med "vanlig" antikvit halvmatt "plastfärg". Efter lite jobb med fönster är jag inne på att köra linoljefärg på så många ställen som det är praktiskt möjligt.

Det som tilltalar MIG med linoljefärgen är att den är (relativt) bra ur hälsoperspektiv, historiskt rätt och på fönster etc bevarar träet på bättre sätt än plastfärger (även om rätt utfört så ska ju plastfärger funka, men detta är inte det jag vill diskutera i denna tråden). Man kan säkert välja olika sorts färgtyper och bli nöjd med alla. Jag kommer inte köra linoljefärg till 100% pga bla torktiden, jag har barn och med en veckas torktid funkar det inte i utrymmen de måste ha tillgång till.

Huset, från 1909, med spegeldörrar och breda dörrfoder etc. och skall hyggligt behålla stilen även om vi inte har nån ambition att skapa ett museum. Men kan man välja en färgtyp och nyans/glans som känns mera rätt så vill jag försöka gå åt det hållet.

Nu ska vi göra om i köket, hade gärna haft linoljemålade snickerier, men även om vi skulle kunna beställa omålat och måla själva blir det nog för mkt jobb så dessa blir "fabriksmålade", dockplanerar vi välja snickerier där vi kan välja färg i valfri kulör. Blir klassiska spegelluckor, så långt är det 100% klart.

Det lutar även åt vitpigmenterat hårdvaxoljat massivfurugolv. Väggarna har vi inte valt än, men det blir inte mycket väggyta kvar, sannolikt nån ljus tapet på dessa små bitar.
För att inte komplicera ännu mer med nyanser blir det rostfritt på "vitvaror".

Jag är lite rädd för att det blir 14 nyanser av vitt som skär sig med varandra. Ska man satsa på att köra allt i "antikvitt" eller ha kökssnickerier och dörrfoder/dörrar/fönster/socklar i olika färger? Isåfall antar jag lite gråare på köksskåpen och vitare på foder etc? Och taket, ska det vara vanlig vit takfärg, fast i kök har man väl inte den matta varianten utan lite blankare?

Kan man lita hyfsat på linoljefärgens färgkod? Den är väl även fotokromatisk, så den påverkas av solens UV ljus med tiden?

Tex finns nedan att köpa;
Linoljefärg - Antikvit
NCS 0604-Y23R
Endast för inomhus målning
Högblank slutstrykningsfärg för snickerier inomhus.

Ibland känner jag mig lite färgblind, men på slutresultat och kontraster så ser jag ofta stor skillnad, vilket gör det hela ganska svårt.

http://www.interiorguiden.se/2010/04/vita-farger-ar-inte-alltid-vita.html

Finns några generella råd jag ska tänka på i mitt färgval? Både nyans, glanstal och färgtyp?
 
Redigerat:
Jag känner igen mig i dina funderingar, men det var för 10 år sedan.
Idag försöker jag ha samma vita färg överallt så långt det går(smidigt vid ommålning/förbättring).
Linoljefärg använder jag inte inomhus, men dock utvändigt på trä så långt det går eller som jag orkar, då det spar tid i längden.
Du kan inte lita på att linoljefärgen skall ha samma nyans och glans som annan färg med samma färgkod.
 
...men sålänge jag inte ska måla ihop fönsterfoder och köksskåp så kanske det inte gör nåt att det skiljer lite, skåpen kommer ju även ha en fabrikslackad "död" yta (tyvärr) och inte den levande yta som handmålat blir... (mina föräldrar köpte för övrigt för ganska länge sen kvänumkök som handmålades på plats för att få den "rätta" känslan och det står sig bra än, efter kan det vara 20 år, men de är absolut inga linoljefantaster, tveksamt om de målat nåt med det i modern tid).

Men på inget ställe kommer dörrar/fönster/foder sitta ihop med skåpen, möjligen på ett skafferi, som man isåfall får överväga måla med "plastfärg" på de detaljerna...

Har läst mycket om att plastfärger och spånskivor avger kemikalier som är mindre trevliga, så därav är det ju inte fel om man KAN välja linoljefärg...

Vad kör du för färg inomhus?
 
Redigerat:
JohanLun skrev:
Har läst mycket om att plastfärger och spånskivor avger kemikalier som är mindre trevliga, så därav är det ju inte fel om man KAN välja linoljefärg...?
Se till att köpa färger som är rekommenderade av Astma och Allergiförbundet, och helst från svenska tillverkare. Det första innebär att färgen har 0 emissioner efter 2 veckors härdning, medan svensktillverkad färg borgar för att receptet inte lär ha speciellt höga mängder kemikalier i sig till att börja med.

Vad gäller valet av vitt, så tror jag du kan leva med den lilla skillnad du får av att byta färgtyp och nyans mellan ytorna. Framförallt om du kör antikvitt-varianter på allt. Jag har 3 olika glanser i 3 olika vita nyanser som möts i kökstaket mot vägg och vardagsrumstaket. Inget jag stör mig på, men tyckte att det var lite lustigt när jag upptäckte det; så länge du inte bryter mellan akrylatfärg och linoljefärg mitt i köksinredningen så funkar det.
 
Redigerat:
Bra tips om alleiförbundet-märkt färg, på de ställen jag inte kan köra linoljefärg!

Antikvita skåp hoppas jag blir bra, ska försöka hitta nånstans där man kan se detta, alt så målar jag köksdörren i det och känner efter.

Tror jag ska prata med köksleverantören om lämplig färgkod att måla de bitar som ansluter till köksskåpen, och sen köra linoljefärg antikvitt på allt annat... Om nu antikvitt känns bra på skåpen...

Kommer försöka ha så mycket riktigt trä som det går i köket, likaså har jag kört linisolering (och ingen plastfolie utan isolinas papp) på de bitar jag reglat ut för att få in elledningar. Golvet har sen 100 år vad jag tror är torvisolering så det låter jag ligga.
 
Nyansskillnader kan vara trevligt om du får till det.
De nyansskillnader som blir mellan färger med samma färgkod kommer förmodligen bli bra ändå.
Inomhus använder jag vattenbaserad grundfärg och snickerifärg till trä.
Tror att det avger mindre giftigheter än linoljefärgen.
Spånskivor brukar jag inte använda där det skall målas.
 
OK, spånskivorna, eller snarare OSB, kommer jag sätta under gipset, jag har fått regla ut och räta upp väggen jag ska ha skåpen på, samt skapa utrymme för all el (och det blev inte lite). Nu har jag redan monterat fönster och allt är anpassat för gips+osb i tjocklek, så får bli det här ändå, hade jag från början vetat om att OSB avger (om än lite) formaldehyd så hade jag kört råspont eller nåt annat tror jag... I väggarna kör jag linisolering och isolinas papp, istället för plast och gullfiber... Snickerierna har vi planerat att köra helt i furu, stommar och allt... Jag vill tänka att det både ska vara riktigt för huset, för de boende och helst ha möjlighet att hålla en livstid, istället för att köra spånskivor som avger giftiga ämnen och sväller upp efter 5 år och måste bytas efter 10 om man vill att det ska se lite fint ut... Nån slags hållbarhetstänk vill jag gärna jobba efter... Och då känns linoljefärg och furu bättre än plastfärg och OSB/spån...
 
Jag tror att om man tänkt till som du har gjort, så kommer det att bli bra och då menar jag även långsiktigt(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.