Brukar köpa vattenbaserad lackfärg med kulör S0502-Y som ser lätt gråaktig ut i burken, alltså inte det minsta gul enligt mitt öga. Härförleden bestämde jag mig för att gå över till olja eftersom det är lättare att få det jämnt. Dock är den oljebaserade S0502-Y påtagligt mycket gulare i burken än den vattenbaserade.

Nu undrar jag om jag ska använda kulör S0502 (alltså utan Y) när jag kör oljebaserat. Blir det samma kulör som vattenbaserad S0502-Y?
 
Vattenburen S0502-Y togs fram för att efterlikna obruten vit men gulnad oljefärg. Oljefärgen gulnar som sagt med tiden.
 
Jag tycker att du ska överväga att måla med S0500-N istället om du målar med alkyd. Den är en neutral gråton, i och med detta så motverkar den gulning av alkyden.
 
Apprentice skrev:
Vattenburen S0502-Y togs fram för att efterlikna obruten vit men gulnad oljefärg. Oljefärgen gulnar som sagt med tiden.
Måste rätta dig här. NCS S0502-Y Är en standardkulör från 1994. Kulören ska på en färdigbruten NCS S0502-Y efterlikna standardkulören så mycket det bara går. Det spelar ingen roll om man målar med alkydfärg eller en akryl-/latexfärg, kulören är ändå NCS S0502-Y. Tittar man på en alkyd S0502-Y och en akrylat S0502-Y ser man nästan ingen skillnad alls på kulören utan skillnaden man ser är ytan på färgen.
 
Jens_H skrev:
Jag tycker att du ska överväga att måla med S0500-N istället om du målar med alkyd. Den är en neutral gråton, i och med detta så motverkar den gulning av alkyden.
Jo, men vill man inte ha lite gul ton i färgen? Är det inte det som är poängen med Y-delen av färgen?

Åter till min fråga. Om jag har målat med vattenbaserad S0502-Y förut, ska jag då ta oljebaserad S0502 eller S0500-N för att få samma kulör?
 
Då ska du ta S0502-Y, men eftersom alkydfärgen gulnar lite när den åldras kommer den upplevas som gulare efter några år. Du kommer se skillnad om du har målat med vatten och olja bredvid varandra.
 
Ja, men jag vill ju att nyansen ska vara densamma. Vad ska jag då ta för kulör?
 
Svaret på din fråga är använd vattenlöslig snickerifärg i så fall.

Men målar du oljefärg i S0502-Y får du samma kulör till en början innan den gulnar (det kan ta mellan 1-3 år). Målar du med S0500-N blir det definitivt inte samma nyans.
 
Anledningen att jag vill sluta med vattenbaserad färg är ju att den har så kort öppentid. Jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig för att kunna måla med vattenbaserad färg om jag inte späder den med vatten.

Anledningen till min fråga är ju att den oljebaserade S0502-Y ser väldigt mycket gulare ut i burken än den vattenbaserade S0502-Y som snarare ser grådaskig ut i burken.

Men efter lite sökande på nätet har jag nog äntligen fattat varför. Den oljebaserade S0502-Y (Nordsjö) har receptet BN 0.5 CU 0.25 P 1, medans den vattenbaserade S0502-Y (Alcro) har receptet YO 2.25 SS 3.0. Än mer förvirrande blir det eftersom Beckers tydligen har ett tredje recept på S0502-Y.

Helt ärligt, ska det vara så här? Hur kan "samma" kulör ha helt olika recept och därmed ge upphov till olika kulörer?!

(Därmed blir det ju helt omöjligt att veta om jag ska använda S0500-N eftersom receptet även där kommer att skilja.)
 
Du har rätt i att det krävs rätt mycket övning för att få ett vattenlöslig färg att flyta ut riktigt fint. Det är en ganska enkel teknik egentligen. Man måste ha bra med färg i penseln, applicera färgen åt ena hållet och fördriv den åt andra hållet. Man ska inte hålla på och arbeta med den, då har den redan börjat torka. Ser man ett rinnmärke så låt det torka och slipa sedan av det.

Det här med recepten är inte så enkelt... Eftersom färgtillverkare har olika brytpastor i sina brytmaskiner ser recepten olika ut beroende på färgfabrikant. Nordsjö har olika namn på sina men dom ser ungefär likadana ut som Beckers. Det jag ser i recepten du har skrivit här är att burken från Nordsjö är på 1 liter och burken från Alcro är på 3 liter.
Sen beror det också på vilken produkt man ska använda sig av. En väggfärg på 1 liter kan ha ett helt annat recept än en snickerifärg på 1 liter trots att det i slutändan är samma kulör man brutit fram. Det sitter folk i kulörlab som tar fram kulörer enligt NCS-index. Att en vattenlöslig snickerifärg inte har samma recept som en alkydoljefärg är inte så konstigt eftersom det är två helt olika produkter med två helt olika sammanställningar av ingredienser. Och alla olika produkter är ju ihopsatta med olika sorters bindemedel, fyllnadsmedel och lösningsmedel...
Jag skulle kunna förklara det här än mer ingående, men tror inte att det är någon som orkar läsa om olika färgtypers uppbyggnad.

Om man ska bättringsmåla med en befintlig kulör av en produkt är det nästintill omöjligt att det ser likadant ut om man inte använder samma produkt igen. Att använda vattenlöslig snickerifärg för att sedan bättra med alkydoljefärg går inte så bra. Mitt råd till dig är att fortsätta med samma produkt om du vill att det ska se exakt likadant ut.
Att blanda in S0500-N tillsammans med S0502-Y är inget bra eftersom dom olika kulörerna ligger inom två olika skalor. Det enda som är likt dom två emellan är svärtan.

Hoppas att det jag har förklarat för dig nu har hjälpt dig lite på traven. Jag kan mer än råda dig till att använda samma produkt om du vill ha det exakt likadant.
 
Hepp! Där fick problemet kanske sin verkliga lösning.

Jag har köpt en 0.5 liters burk med oljebaserad färg, inte 1 liter. Hur kom du fram till att jag hade köpt en 1 litersburk?
 
SS & P = svagt svart
YO & BN = oxidgul
CU = gul

Jag räknade med enbart SS- och P-pastan. Då var ju den tre ggr så stor. Jag räknade inte med YO- och BN- pastan och att dessutom CU är med i det receptet förklarar ju att P var 1 i dosering. P slår ut CU och YO så att det inte blir så väldigt gult. Men i ditt fall så tycker du ju att det blev för gult ändå.

Men jag hade väl rätt med 3 liter?? Var ju längesedan jag jobbade med Nordsjös kulördatabas, får skylla på det.
 
Vad står det på receptlappen? Står det 1 liter eller 1/2 liter? Snälla säg att det står 1 liter för då hade jag ju inte fel ändå. Bara du som lurade i mig att jag hade fel...
 
Nädu, det står 0.5 liter på receptet. Men 3 liter var rätt.

Men då verkar det ju som om Nordsjös färg innehåller mer gult om jag har förstått saken rätt. I Alcros 3 litersburk ingår ju 2.25 enheter YO, medans 0.5 liter innehåller 0.5 enheter BN. 3 liter är 6 gånger störren än 0.5 liter, så då borde väl Nordsjös oljefärg innehålla motsvarande 6 x 0.5 = 3 enheter BN (gult).
 
Redigerat:
Ja, den innehåller mer YO, men den innehåller mer P också. Det slår ut det gula i kulören så att den ser mer"dassig" ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.