Hej dags att måla vårt massiva furumatbord som för tillfälligt är oljelaserat.
Vi vill ha det och stolarna 6st i högglans vitt.
Antar att man behöver slipa lite för att det ska bli bra å så, men finns det någon som själva gjort detta och vilken färg bör man ha, det skall inte vara laserat utan täckt vitt.
Vad ska man ha för penslar/roller...
Dela gärna med er om tillvägagångsset samt era eventuella eefarenheter..
 
Bäst resultat får du om du lämnar in för lackering. Jag har aldrig fått en perfekt yta när jag målat med högblank färg, tyvärr. Vi har högblankt bord och stolar i köket. Det är snyggt och praktiskt (lättstädat), men skulle nog aldrig gett mig på att måla själv. Lycka till!
 
Vill du verkligen ha högblankt så föreslår jag 2-komp polyuretanlack. Får du dessutom en yta som står emot det mesta.

Rulla med skumroller eller pensla/mohairroller och efterarbeta med planstrykare. Kör du skumroller (lättast) så se till att ha ett gäng i reserv om lösningsmedlet äter upp dom.

Kan ev. vara lite dyrt(?) men kolla tex Biltemas variant (säljs av någon anledning under namnet "Topcoat") för knappa tvåhundringen litern. Täcker enormt bra, två strykningar räcker nog bra och grundmålning kan du strunta i.
 
Man tackar å bugar för tipsen.
Testar måla själv först.
Misslyckas d så blir d lackering.
Nån som har ca pris på d?
 
En lång garderobsdörr kostar 200kr att lackera hos firma i mina trakter. Borde ge dig en hint om var det kan sluta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.