Hej,

Jag har ett halvkaklat badrum och ska måla väggarna ovanför kaklet i vitt. Frågan är dock vilken kulör man bör välja så att det passar med det vita porslinet på badkar, toalett och handfat? Ska man ha NCS 0500-N eller någon annan kulör? Och vad är det egentligen för vit kulör på porslinet - skiljer det sig mellan olika tillverkare eller är det standardiserat!?

Tack!
 
Det skiljer sig mellan olika tillverkare. Finns tom de som hävdar att man inte kan blanda gustavsberg och IFÖ i samma badrum eftersom det är olika brytningar på det vita. (Har själv blandat i ett av mina badrum och jag lägger inte märke till att det är någon skillnad).

NCS S0500-N är ju en obruten vit - ofta så uppfattar man dessa som kalla - så det är ju helt upp till vad du vill uppnå med ditt badrum. Det jag noterat är att många av de vita nyanser som innehåller lite gult får porslin (både gustavsberg och IFÖ) att se "renare" ut så jag antar att dessa två fabrikanters porslin är neutralt vita eller har lite blått i sig.

Ett tips är att åka och låna en sådan liten bok med färgkort av din handlare som håller de vanligaste nyanserna av olika färger.
Om du tycker att det är viktigt att det ska matcha exakt så finns det ofta en liten makapär som man kan låna av sin färghandlare. Denna ser ut som en lupp med hantag och du lägger den på den yta som du vill veta nyansen på. Sen trycker du på en knapp och voila så dyker NCS koden upp i displayen.
 
Jag tog med mig kaklet och bröt efter det hos målaren.
 
Tack för era svar. Kanske får man se till att hålla sig till porslin från en och samma leverantör då, för jag antar att porslin från samma tillverkare åtminstånne har samma vita färg!!?

Angående NCS 0500-N så är det iofs inte obruten vit, utan vit bruten med lite svart i sig ("05" anger 5% svärta), men du har rätt i att det får anses vara en "kall" vit färg. Ett alternativ kanske kan vara "Nordsjövit" - jämfört med NCS 0500-N så innehåller den lite mer svärta och en liten aning gult (dock inte lika mycket gult som NCS 0502-Y tex).
 
IFÖ Electrics vita porslin har hur som helst NCS S 1502-G50Y, alltså lite limefärgad brytning. Då ligger ju S 0502-G50Y ganska nära tillhands som är en ljus vit kulör med brytning åt "lime-hållet". S 0603-G80Y är aningen mer neutral, men fortfarande med mer grön än S 0502-Y.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.