Ska måla om i köket på landet. Idag är bröstningen/panelen vitlaserad och ovanför den är färgen "förskräcklig". Vi funderar på att måla panelen täckande vit och ha en lite mörkare färg på väggen ovanför.

Eller ska man göra tvärt om och ha den mörkare färgen på panelen och en ljusare väggfärg??? Finns det någon tumregel att hålla sig?  

Köksluckorna är helt vita, golv i furu och taket är vitlaserat. Stora fönster ger mycket ljus.
 
Rätt svårt utan att se. Jag kan inga tumregler men tycker spontant att det låter snyggare med färgen på panelen och vitt ovanför. Har litet svårt att förklara varför jag tycker så, dock. I a f kommer den vita ytan då lite mer ur vägen för törnar och kladd, det kan ju vara en fördel.

Vad hade ni tänkt er för färg och måste den kombineras med just vitt? Det låter som rätt mycket vitt ändå + bra ljusinsläpp, så ni behöver kanske inte ha vitt för ljusets skull.
 
Alltid mörkt nertill och ljust upptill. Annars känns det som om väggen "kommer emot en".
 
Jag tycker att det är snyggt med samma färg på panelen som på skåpluckorna, alltså vitt nertill och (annan) färg upptill. Binder ihop rummet snyggt.

Så har vi, fast ljusgrått, inte vitt.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.