Fick hem blandved som legat några år under tak. Några av bitarna såg ut såhär, bör jag vara orolig? Kan det sprida sig i garaget där jag har varit veden?
 
  • Närbild på ett stycke grått och sprucket trä bland staplad ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en bit ved med synliga mögelsporer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trä med sprickor och löv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Lite ytlig svamppåväxt. Ingen fara, ved blir så om den får ligga ute några år, även under tak p g a kondens och höstens och vinterns luftfuktighet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Rötskadad björk kan bli så där.
Så länge den fortsatt hålls torr brukar det inte hända så mycket.
Har aldrig funderat på det utan eldas, men min ved torkas ett år och förvaras ute eller i luftiga vedskjul.
Ventilerar du garaget?
 
A AndersS skrev:
Rötskadad björk kan bli så där.
Så länge den fortsatt hålls torr brukar det inte hända så mycket.
Har aldrig funderat på det utan eldas, men min ved torkas ett år och förvaras ute eller i luftiga vedskjul.
Ventilerar du garaget?
Jag har två mindre tallrikar i garagedörrarna och en stor i väggen på andra sidan garaget. Försöker öppna upp några gånger om dagen för att få in frisk luft också.
 
Horisontellt brukar inte ge så stor luftväxling med självdrag. Så är väl inte optimalt för vedförvaring och med antyden till mögel på veden.
 
Blir det bättre om jag har en dörr öppen på dagarna? Den sitter på motsatt sida av tallrikarna. Bör jag sätta in en flöjt istället?
 
A AndersS skrev:
Horisontellt brukar inte ge så stor luftväxling med självdrag. Så är väl inte optimalt för vedförvaring och med antyden till mögel på veden.
Jag fick hem ett släp björkved (torr) igår kväll som jag täckte med presenning. Idag regnar det. Är det dumt att bära in veden i garaget när det regnar?
 
Mögel sprider sig inte på det viset men är veden fuktig så blir det ju fuktigt i garaget och det kan då mögla även på annat. Men det är inte möglet på vedens fel.
 
  • Gilla
Kurtegon
  • Laddar…
Om du lägger den i garaget så ska den ligga fritt, inte mot golv eller vägg.
 
  • Gilla
Kurtegon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du lägger den i garaget så ska den ligga fritt, inte mot golv eller vägg.
Gott! Har lagt lite reglar i botten på varje rad och har luft mellan radernabocy allt står minst 1dm från vägg
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.