Hej,
Vi ska byta några fönster i vår mexitegelvilla. Jag vill att resultatet och utseende ska kännas snyggt, så att vi inte förstör känslan av huset. Finns det något enkelt program/tjänst där man kan testa lite olika utformningar och storlekar på fönster? Jag har bra bilder på huset utifrån att jobba med.
 
Börja med att ta en promenad i grannskapet eller en åktur i omgivningarna och studera andra liknande hus.
Det kan ge idéer om hur ni bör göra.

Varför skall ni förresten andra på fönstren?
Att lägga upp bilder här kan också ge mycket feed-back och idéer :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Börja med att ta en promenad i grannskapet eller en åktur i omgivningarna och studera andra liknande hus.
Det kan ge idéer om hur ni bör göra.

Varför skall ni förresten andra på fönstren?
Att lägga upp bilder här kan också ge mycket feed-back och idéer :)
Fönstren vi har är ganska så små (9x9). Vi har två st/sovrum. Vi har ingen insyn genom dessa få vår tomt ligger ca 6-7m över grannens tomt, och fönstren sitter i sin tur på andra våningen, så de är ca 9m över gatan nedanför. Genom fönstren har vi en fantastisk utsikt och kvällssol (fasad åt väster med milsvid utsikt över Huskvarna, Jönköping och Vättern). Vi vill ha mer utsikt från vårt sovrum. Bifogar en bild från mäklarannonsen, vi har bytt panel sedan dess och målat den svart. Det är de två fönstren till höger vi funderar på att förstöra just nu. Ev gör vi samtidigt en insats och tar de vänstra också.
Vardagsrum med två små fönster, gröna fåtöljer, vitt tak, ljusa väggar och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med vit fasad och svart tak, med små fönster på andra våningen och utsikt över omgivningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två små fönster på en vit villa med svart tak, belägen högt med utsikt och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Jag tror att ett fönsterbyte till fönster med samma bredd som nuvarande men som inte går nedanför altanfönstrens översta kant skulle bli fint. Ett vanligt mått förr var 90 x 120.
Husfasad med olika storlekar på fönster och en altan som kan påverkas av fönsterbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni funderat på panoramafönster skulle jag nog avråda (se vänstra fönstret). Är det viktigt att bli av med väggen i mitten skulle jag i så fall föreslå ett fönster med tre luft (se högra fönstret, typ).
Vit tegelvilla med olika fönstertyper, 90x120 till vänster och treluftsfönster till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni säkert redan vet så krävs det bygglov för fasadändring/fönsterbyte.:)
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ungefär samma möjlighet att förbättra utsikten. Vi valde att plocka bort elementen under fönstret och ersatte det med ett som är bara runt 30 - 40 cm högt. Sedan ökade vi fönsterhålen nedåt rejält. Det blev en himla skillnad!
Däremot kan det vara vanskligt att ändra något i bredd i en tegelvägg då teglen ovanför behöver stöd.
Bäst effekt får ni såklart om mellanbiten tas bort, man fäller in en balk över alltihopa, och så ett stort tvåluftsförnster.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tror att ett fönsterbyte till fönster med samma bredd som nuvarande men som inte går nedanför altanfönstrens översta kant skulle bli fint. Ett vanligt mått förr var 90 x 120.
[bild]
Om ni funderat på panoramafönster skulle jag nog avråda (se vänstra fönstret). Är det viktigt att bli av med väggen i mitten skulle jag i så fall föreslå ett fönster med tre luft (se högra fönstret, typ).
[bild]
Som ni säkert redan vet så krävs det bygglov för fasadändring/fönsterbyte.:)
Snyggt jobbat! Tack.

Ja, tanken är att ej bredda fönstrens hål då det kan bli besvärligt med teglet, utan bara sänka den nedre positionen till en för tillfället oklar höjd. Antingen så blir det 2st á 90x120 i stil med din första bild. Ett annat alternativ jag överväger är att göra något i stil med din bild #2 fast då även ta bort teglet ovanför fönstret och sätta dit 3st panelbrädor där. Denna lösning har vi ovanför köksfönstret samt vardagsrumsfönstret (syns i bilden, men kanske lite halvbra). Om det blir ett panorama/3-lufts så behöver det vara 200cm brett (90 fönster + 20 tegel + 90 fönster i dagsläget).

Ja, någon stans i bakhuvudet var det något med bygglov som låg och gnagde.. Är det ett "vanligt" bygglov trots att ingreppet är relativt litet?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade ungefär samma möjlighet att förbättra utsikten. Vi valde att plocka bort elementen under fönstret och ersatte det med ett som är bara runt 30 - 40 cm högt. Sedan ökade vi fönsterhålen nedåt rejält. Det blev en himla skillnad!
Däremot kan det vara vanskligt att ändra något i bredd i en tegelvägg då teglen ovanför behöver stöd.
Bäst effekt får ni såklart om mellanbiten tas bort, man fäller in en balk över alltihopa, och så ett stort tvåluftsförnster.
Har du möjligtvis några bilder att dela med dig av?
 
Gammelnörden
A arowe17 skrev:
Är det ett "vanligt" bygglov trots att ingreppet är relativt litet?
Här i Uppland går man in på kommunens hemsida och hämtar ner ett formulär där man kryssar i fasadändring och skriver en rad i "beskrivning av projekt" samt bifogar ritningar och/eller foton på före och ritningar på hur man vill ändra samt specificerar material och färg...
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.