Min mamma fick problem med elen igår. Idag var jag där och tittade. Det visar sig att vissa taklampor lyser med ganska svagt ljus och kan även slockna helt.Tittade i proppskåpet och bytte mot nya för de rummen, men det gav ingen skillnad. Provade även att skriva i och ur huvudsäkringarna, men ingen skillnad. Jag har en fundering på om det kan vara inkommande el, om det är strul på nån fas. Det sitter ju en elmätare och där borde det väl mätas spänning på alla faser? Kanske man kan kontakta elbolaget så att de kan kolla detta? Mamma hade problem med sin fasta telefoni en gång, då det sprakade och brusade. Det visade sig då vara fel i ett teleskåp på gatan. Mätte tyvärr inte upp spänningarna när jag var där.Tänkte att det kunde vara problem med nån fas, då det inte är bara ett rum som strular. Provade spisen som är trefas och den funkade, men spänningen som kommer in kanske är tillräcklig för att alstra värme.
 
Byt säkringarna för inkommande el (mätarsäkringarna) blir det ingen skillnad är det troligtvis en servicesäkring som har gått och då ska nätägaren kontaktas. Det är ett typiskt symptom på att det har gått en huvudsäkring, ofta kan man inte se om dom är hela så bästa sättet att vara säker, om man inte kan mäta, är att byta alla tre till nya.
 
Ja, jag kontaktade Vattenfall och de sa samma sak. Tyvärr kollade jag inte på displayen att alla faser var igång. Är väl lika bra att byta alla huvudsäkringar när man ändå är inne och rotar. Jag minns att värmepumpen i vårt hus lade av pga en säkring som pajat. "Hatten" på den hade inte ramlat av, men den var likväl trasig.
 
Min syster kollade detta och det är en fas som inte funkar enligt displayen. Får prova och byta huvudsäkringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.