Jag har köpt en laptop och med den en USB-hub för att koppla in alla externa enheter. Huben är en D-Link DUB-H7 med externt spänningsaggregat. Problemet är att den externa hårddisken och scannern kräver att de måste kopplas in på första porten för att de skall fungera. Om jag t ex kopplar in hårddisken på en annan plats så tycker Windows att den behöver formateras. Jag använder Windows 7 64-bitars. Det känns som det skulle vara nåt elektriskt problem. Det går ju att komma runt detta genom att sätta t ex scannern på en USB-port direkt på datorn, men jag tänkte höra om nån vet vad detta kan bero på.
 
Troligen för att det är plug & play alltså installationsprogrammen ligger i apparaten och talar med datorn direkt.
 
Låna en annan hub och prova. På jobbet har jag haft dåliga erfarenheter av D-Links 7-portars hubbar.
 
Instämmer med Svartöra, prova med en annan hub.
 
OK, kan prova med annan hub. Läste på FAQ för scannern Epson 2480 att man skall prova att använda USB direkt på datorn om det går fel i hub och det funkar ju.

Läste nånstans att det kan vara för klena spänningsaggregat till vissa hubbar. En USB-port skall kunna klara 500 mA. Om man har 7 portar * 0,5 A så blir det 3,5 A, men aggregatet kan bara leverera t ex 1 A och då blir det problem.

Kommentar på Internet om denna hub:
"This one does not recognize all of my external hard drives. I also have a 4 port D-Link and it does not recognize all the drives either. If the drives are plugged directly into the computer or another hub that is connected to the computer, all drives work..."
 
Kom på en annan sak: Jag har kopplat in den trådlösa musen och tangentbordet via en sändar/mottagarenhet till huben. Nu är jag osäker på om detta kan göra att hubben går onödigt långsamt. Tror att denna transceiver använder USB 1.0 eller USB 1.1, kan det generellt vara så för mus och tangentbord?
 
En USB-port levererar normalt 100 mA (en enhet). Dvs low-power.. Men vissa enheter kräver mer och då kan via mjukvara be om mer och då får man 5 enheters ström vilket då kallas high-power.
 
OK, de flesta apparater som har eget spänningsaggregat bör vara low-power kan man kanske anta. Jag har bara såna grejer inkopplade på hubben, så kanske inte strömförbrukningen är nåt problem. Kanske får labba med att koppla ur andra enheter ur hubben och bara ha i scannern mm.
 
Brukar inte vara problem med ström i DUB-H7. Vi säljer dessa till våra kunders Mac:ar som behöver stort antal USB-portar och de fungerar klockrent. Inga problem att byta portar eller att strömmen inte räcker till. Det är nog snarare Windows som i vanlig ordning inte fattar. Känner igen problemet.
 
Testade att sätta en usb-pinne i olika portar på huben och kopiera en stor fil till hårddisken. I port 1 så går det lika fort att kopiera som att ha usb-pinnen direkt i datorn, ca 25 mb/s. I de andra portarna gick det överhuvudtaget inte, Några meg gick, sen blev det felmeddelande. Hade kopplat ur alla andra enheter. I dokumentationen står det att power led endast skall lysa då spänningsaggregatet kopplas in, men i själva verket lyser den även när bara usb-sladden från datorn är inkopplad. Kanske hubben helt enkelt är kass?

Skulle windows vara problemet alltså? Skall testa med linux, hoppas det går.
 
mikaelbe skrev:
Testade att sätta en usb-pinne i olika portar på huben och kopiera en stor fil till hårddisken. I port 1 så går det lika fort att kopiera som att ha usb-pinnen direkt i datorn, ca 25 mb/s. I de andra portarna gick det överhuvudtaget inte, Några meg gick, sen blev det felmeddelande. Hade kopplat ur alla andra enheter. I dokumentationen står det att power led endast skall lysa då spänningsaggregatet kopplas in, men i själva verket lyser den även när bara usb-sladden från datorn är inkopplad. Kanske hubben helt enkelt är kass?

Skulle windows vara problemet alltså? Skall testa med linux, hoppas det går.
USB-bussen från datorn får "powerlampan" att lysa. Lite dålig design. För att testa skall du koppla ur USB-matningen från datorn och sedan sätta i nätagget. Vi har som sagt goda erfarenheter av denna extremfula hubb.
 
Jo, power-leden lyste när spänningsaggregatet var i och USB-sladden ur, så det är OK.

Testade nu med Ubuntu 10.04 med ett något långsammare USB-minne, Sandisk Cruzer 8 GB. Det gick att kopiera till det i portar 1, 3 och 4, i övriga portar kände inte Ubuntu av att det fanns nåt USB-minne. Sen startade jag upp Windows 7. Enhetshanteraren hittade minnet i alla 7 portarna, men det var bara i port 1 som den fick en enhetsbokstav.

Jag får fortsätta att ha det så här: Externa hårddisken i port 1, funkar bara i den. Tangentbord/mus och skrivare i valfri port, det funkar. Scanner och USB-minne i USB-portar på datorn.
 
Som sagt; ansluten till en Mac funkar alla portar till allt och på full hastighet. Har en själv till diverse prylar.
Det kanske helt enkelt är fel på ditt exemplar? Det är en massprodukt så måndagsexemplar borde dyka upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.