Idag skulle jag bara köra lite kakel till huset och sedan jobba hela dagen som vanligt, allt borde vara under kontroll och inget annat hus-pyssel borde behöva fixas. Trodde jag.

Först blev det lite problem med att få hem kaklet. Det blev lite mer än planerat vilket tyngde ner (den redan sänkta) bilen rätt ordentligt, men det gick till slut bra ändå (hoppas jag - får väl se om något skadats på bilen). Detta var dock det minsta bekymret.

Mellan kakelplattorna sitter något vax för att skydda dem under transport. På ett större antal plattor verkar dock något ha gått snett, för plattorna sitter stenhårt och när man brutit upp dem visar det sig stört omöjligt att få bort det sista gegget. Att inte allt gått bort märks inte förrän man satt upp en massa. Vatten, trasa och allt möjligt prövas. T-röd prövas, men det hjälper inte. Till slut provar vi aceton, vilket hjälper, men plattsättaren är inte säker på att man får köra aceton på det kakel vi har så vi måste få tag på återförsäljaren, vilket visar sig ta ett antal timmar, samtidigt som tre plattsättare hemma hos oss står och rullar tummarna - inte så jättekul.

Men, som om inte det vore nog - när det är som mest kaos på kakelfronten så kör grävmaskinisten som ska fylla upp lite sönder grannens luftburna telefon-kabel... Sådär lagom sent på eftermiddagen för att det ska bli väldigt krångligt att fixa.

Nåja, nu är nog allt under kontroll (peppar peppar). Platttillverkaren säger att aceton är helt ok och inte kan ge någon som helst skada eller missfärgning på plattan. Telefonkabeln är lagad preliminärt med en kabel som ligger på marken och ska fixas slutgiltigt imorgon. Nu får vi se vilka följdeffekter vi råkar ut för om några - både grävaren och plattsättarna kom av sig för resten av dagen och vi får se om det skadar grannsämjan något...
 
Oj, stackare... Förstår precis. Vi har själva haft en hel del nervpåfrestande dagar p.g.a Stenbolaget... IDAG ( >:() kom granitplattorna!! De har legat i Göteborgs hamn sedan mellandagarna och vi har inte fått ett enda besked från deras underleverantör om när de skulle dyka upp (de skulle leverera direkt till oss eftersom det redan blivit försenat från början...). Senaste beskedet var att de skulle komma just i mellandagarna, men se, det gjorde de ju inte...

Jag förstår om leveranser kan strula, men att inte höra av sig och berätta läget är INTE bra. Dessutom har de skickat påminnelse på fakturan (som skulle ha betalats i mellandagarna om allt varit som det skulle) från ett inkassoföretag... Nu oroar vi oss givetvis inte för det, men det betyder att vi måste lägga energi på att skriva till inkassoföretaget och förklara situationen. Vi betalar ju inte förrän varorna kommit. Dessutom vill vi nu ha rejält med kompensation, inte bara att de bjuder på frakten. Vårt bygge har nu blivit försenat, köket skulle ha monterats innan jul, men har fått vänta då golvet inte varit på plats.

Det värsta av allt är nog att Stenbolaget helt tagit julledigt t.o.m 17 januari (som du ju själv vet). Vi har lämnat flera meddelande till deras telefonistservice, men de har inte alls hört av sig. Otroligt.

Golvet blir i alla fall riktigt flott...

Vårt glaskakel och glasmosaik vi själva beställt från Kina uppfyller också alla förväntningar, det blir supersnyggt! Jag lovar att komma med bilder sedan.

Hoppas att det går bättre för er imorgon ;), men det är väl detta som är typiskt ett husbygge; det går upp och ned, ibland har man ångest för att huset blir vrålfult, medan man andra dagar känner sig upprymd över lyxen att få bygga något helt eget!

:)
 
Tack för sympatierna!

Ja, det kan vara upp och ner. Ibland löper allt på exakt enligt plan och det känns så enkelt allting, och så ibland...

Som om det inte vorit nog igår så hände en sak till efter att jag skrev inlägget.

Grävaren hade inte brytt sigom att ta bort de värsta lerbitarna från hjulen utan åkte ut på gatan med dem helt totalt inlerade och tappade sedan av leran från hjulen under ca 200-300 meter. Det tog väl någon halvtimme innan vägföreningen ringde, och jag fick åka dit och gå ut i regnet, vinden och mörkret och sopa en lång bit gata i någon timme. Lagom kul kvällssysselsättning...

Skönt att ni fick stenen till slut, men vad jobbigt när man inte får besked om leverans. Det blir ju ofta så mycket följdeffekter när något inte kommer i tid...
 
När är det dags för en uppdatering Kund?
 
Thewhitehouse skrev:
När är det dags för en uppdatering Kund?
Snart ;)

Det har varit så otroligt fullt upp med jobb och hus så att jag inte orkat uppdatera hemsidan. Får se om jag hinner med i helgen, vi har massa saker som måste fixas även då.

Men, det går mot färdigt i full fart i varje fall. Kakling pågår, parkett är lagd, golvsocklarna är snart uppe, dörrkarmar satta, målning nästan färdig. Ser just nu ut som att vi kommer in i huset i februari, som vi hoppats (pepper peppar). Bara det inte blir några stora leveransförseningar på det sista nu så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.