Hej,

Jag tillsammans med min familj bor i en lägenhet för närvarande. I och med att vi ska snart flytta härifrån har vi sagt upp vår lägenhet.

För 2-3 dagar sedan fick jag ett meddelande (sms) på mobilen av en kvinna som är intresserad av vår lägenhet och vill titta på den.

Jag skulle vilja fråga någon som kan ge mig säker information om regler och/eller lagar kring husvisningen.

När det gäller mitt fall exempelvis så tänker jag inte utnyttja min tid för att hitta en ny person som ska hyra ut min lägenhet innan jag flyttar ut. Eftersom jag inte vet hur systemet funkar så ringde jag först den som ansvarar för vår lägenhet, hyresvärden.

Hon berättade för mig att det är mitt uppdrag att hitta en ny hyresgäst och att det till och med står på kontrakten... Personligen tvivlar jag på det.
Dessutom frågade jag henne hur många hyresgäster kan jag acceptera under ett antal dagar. Hennes svar var att det inte finns någon begränsning utan att det kan komma hur många intresserade som helst.
Jag nämnde till hyresvärden att om det finns någon intresserad av ''min lägenhet'' så bör hon/han i första hand kontakta hyresvärden. Jag vill inte att mitt mobilnummer ska ges ut till alla intresserade och att jag själv ska försöka hitta en tid som ska passa båda oss. Jag känner att hyresvärden måste ringa mig (och inte skicka meddelande som jag sedan måste besvara) så att vi kan boka en tid då alla intresserade kan komma. Hyresvärden nämnde att jag måste boka en tid inom fem dagar från den dagen jag har blivit uppringd. Stämmer det?
En sista fundering som jag har gäller de intresserade i det här fallet. Alla i min familj är allergiska mot katt, hund och några djur till. Det finns många som brukar ha just de här djuren hemma. Därför vill jag fråga någon juridiskt kunnig hur jag bör hantera en sådan situation. Själv tycker jag att hyresvärden ska informera mig om de intresserade har husdjur. Kan jag dessutom kräva från hyresvärden att följa med de intresserade? Jag kan väl inte acceptera vem som helst i mitt hus utan att veta vem han/hon är.

För att göra det lättare för er att svara på mina frågor, talar jag om Hyresbostäder.

Tack för er tid och tålamod att besvara mina frågor/funderingar.

Vänliga hälningar,
Parthena H
 
Hemmakatten
Det kan omöjligt finnas som villkor i ett hyreskontrakt att du är ansvarig för att finna ny hyresgäst när du flyttar. Har du sagt upp lägenheten så upphör hyreskontrakt tre månader efter kommande månadsskifte och du har efter det inget ansvar för lägenheten längre.

Du kan själv läsa i ditt kontrakt och även i Hyreslagen där allt skall stå. Du kan även ringa Hyregästföreningen som borde kunna komma med goda råd.

Att man ställer upp o visar lägenheten för hugade/blivande hyresgäster får man nog säga ingår. Men det skall ske på tid som passar, dvs.kväll eller helg. Att som hyresvärden upplåta allt ansvar på dig är verkligen att göra det lätt för sig, dvs. så lite arbetsbelastning för hyresvärden som möjligt. Tycker att det är fullt rimligt att du tillsammans med hyresvärden bestämmer ett par tillfällen som kan passa för visning. Att det skulöle ske inom 5 dagar har jag inte hört talas om, detta låter som några interna arbetsrutiner som bolaget har. Har förstått att det vanligaste är att tidigare hyresgäst visar lägenheten, men hur tvingande juridiskt det är vet jag inte. Alternativet är att det blir en tid på dagtid tillsammans med förvaltaren. För visa lägenheten tror jag ni måste gå med på.

Att familjen kan befaras bli sjuka pga djurallergi är förstås allvarligt och det är väl än angelägnare då att ni kommer överens om ett par enstaka tillfällen så att ni kan dammsuga, våttorka, vädra lägenheten efteråt.
 
Jag kan nog inte tillföra så mycket fakta, men det stämmer att du måste acceptera att lägenheten visas för tilltänkta hyresgäster. Hyresvärden har rätt att visa lägenheten. Värden måste meddela dig att en visning skall äga rum. Jag vet inte om du har en rättighet att säga nej till en viss visningstid. Däremot så har du knappast någon skyldighet att organisera värdens visningar. Såvitt jag vet måste värden eller en representant (som skulle kunna vara ni) vara närvarande på visningen, de får inte bara lämna ut nycklar till den presumtive hyresgästen.

Vad gäller allergier så tror jag inte att du kan neka någon att komma på visningen bara för att vederbörande ev. har alergiframkallande ämnen på sig. Djur får givetvis inte följa med in på visningen. Det får du försöka lösa genom dialog med de som skall komma på visningen, kanske kan de se till att byta kläder innan de kommer eller liknande för att minimera obehaget.

För att få minsta möjliga obehag så är det troligen en bra strategi att vara samarbetsvillig med värden. För som sagt han har vissa möjligheter att köra över er och i stort sett bara stolpa in med en "spekulant" när det inte alls passar er. Och ni har ett intresse av att de som kommer visar hänsyn till er allergi.
 
Där vi bor har jag för mig att det står i hyresvillkoren att man har skyldighet att visa sin lägenhet när man sagt upp den. Men det är hyresvärden som håller i att hitta nya hyresgäster och av eventuellt intresserade väljer hyresvärden ut 4-5 personer som erbjuds att titta på lägenheten. Dessa personer vidarebefordras till mig som alltså själv får besämma tid för visning.

Det kan ju knappats ligga på dig att hitta en ny hyresgäst. Du har sagt upp din lägenhet och du flyttar ju därifrån oavsett om det finns en ny hyresgäst eller inte som kan flytta in.

Gällande allergier och husdjur så är det ju ändå samma sak i de fall man t.ex. säljer bostadsrätt eller hus och mäklare ordnar en visning: du som bor där har ju ingen kontroll över vilka som kommer eller vilka husdjur de har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.