Var igår och tittade på ett visningshus men blev så besvikna. Vi ville se hur huset var byggt och fick se ett tak med smutsfläckar på gipsskivorna, ett klinkergolv med så stora nivåskillnader mellan plattorna att golvlisten glipade flera mm, en taklist som var skarvad mitt på, och detta i vardagsrummet, det hade möjligen varit OK i en klädkammare. Detta påtalades för säljaren som reagerade med oförståelse. Huset var dessutom målat av husägaren och det var hemskt dåligt gjort. Vi trodde det bara var grundmålat tills vi förstod att det var klart! Man borde inte visat huset i detta skick.

Vi är nu mycket fundersamma. Vilken möjlighet har man att kräva bättre utförande? Kan man själv vara kvalitetsansvarig? Vem avgör vad som är acceptabelt? Vi hade aldrig accepterat detta !
 
ok, förstår men ändå inte, var det ett visningshus eller skulle ni köpa det, om inte tror jag väl att de förlorar mest själva på att det är dåligt gjort. ???
Lycka till
 
Vi var intresserade av den hustillverkaren då vi fått uppfattningen att de levererade kvalitetshus, men nu tappade vi lite intresset, eller rättare sagt blev skärrade. Desutom låg visningshuset i "vår stad" så risken är kanske att samma hantverkare anlitas om vi väljer ett hus från denna tillverkare.

Men frågan är vad man som köpare måste acceptera?
 
Får man fråga vilken hustillverkare det handlar om?

Anna
 
Du kan själv inte vara kvalitetsansvarig och den personen bryr sig tyvärr inte om dig utan bara att hantverkarna sköter sig gentemot komunen. Vid slutbesiktning av huset kan du dock påpeka allt som är fel. Som sagt vore kul att veta vilken stad och leverantör det handlar om.
 
Vad menas med "allt som är fel"? Vem avgör?

Vi anser att ett klinkergolv med nivåskillnader som känns med foten om man drar med den över fogarna, inte är godkänt, eller att lister är skarvade mitt på en vägg. Om hustillverkaren påstår att arbetet är gjort av en "godkänd" hantverkare så kanske vi måste acceptera det? Eller vilken möjlighet har man som köpare att reklamera dåligt utförande på plattsättning, snickerier och invändig målning?
 
Vad gäller jämnhet på golvet så finns det ju normer att hänvisa till, och skulle det visa sig att era krav är högre än normen så riskerar ni nog att få problem med vilken leverantör som helst. Men skillnaden ni beskrev låter för mycket.

Listen skarvad på väggen är väl kanske större risk att man får stå ut med (vet ej).

Men det låter ju uppenbart att den säljare ni kommer att "samarbeta" med om ni väljer den här lev. inte är på er våglängd, jag skulle nog akta mig för ett sånt "samarbete".

För även om ni har rätt enl. byggnormer etc. så är det alltid en tålamodskrävande och nerbrytande process att få rätt mot en byggare. Tänk på situationen att ex. det där golvet efter ett års processande bryts upp för omläggning, ni får bo i en byggarbetsplats under ett antal veckor. När det sedan är åtgärdat, visar det sig att ni har fått konstiga färger på fogarna (plattsättaren fick slut på "er" färg). Nytt processande mot trilskande byggare. Ett år senare by uppbrytning, denna gången sitter plattorna inte fast osv..

En annan variant är ju att använda det usla visningshuset som argument vid förhandlingen. Kör stenhårt och pruta bort med hänvisning till att ni förutsätter att ni får kvalitetskostnader. kräv dessutom att få innehålla ett högre blopp än brukligt till efter garantibesiktningen med hänvisning till den uppvisade dåliga kvaliteten.
 
Angående taklisten: de måste nog helt enkelt skarvas ibland. Har man stora rum behövs det kanske en 5-8 meter lång list, inte lätt att få i ett stycke. Men en målare ska kunna trolla bort skarven så det ser ut som den aldrig funnits.

Håller med om att vill de sälja några hus bör de visas upp i bästa skick.
 
Dessa problem beror ju inte på att husbyggsatsen har dålig kvalitet utan på att hantverkarna "fuskat".

Du kan ju höra om de har någon annan byggfirma som också monterar dessa hus och använda dig av denna.

(Om det inte är lösvirkes eller att hustillverkaren har egna montörer förstås).

Jag har också varit på många husvisningar där väggar lutar och golven lutar osv. och det verkar mycket vanligare hos vissa hustillverkare än hos andra, detta beroende på deras respektive montörer/snickare/målare/plattsättare.
 
Var själv på en visning i helgen och blev så chockerad av skicket huset var i. Dåligt städat inför visningen, dåligt målat och som sagt ett pyttelitet vardagsrum. Funderar på om vi varit på samma visning?

Funderar själv på att bygga hus och det sista jag vill är att ha dessa hantverkare hemma hos mig.

Får man fråga i vilken stad du var på visning?
 
Går man på Husexpo söder om STHLM så slås i alla fall jag hur dålig finishen är i visningshusen. Förutom att tapetseraren/kaklaren måste vara färgblind ser husen ut att vara i ganska dåligt skick.
Tom Pinchouse som jag trodde hade hög standard såg ut som ett måndagsexemplar.
Vill vi peppa upp oss lite och känna oss stolta över våra egna byggen brukar vi ta en tur till Husexpo för att se hur det kunde ha varit. ;)

mvh
David
 
Jaha Chilipeppar, då var vi i samma hus och fick samma intryck. Visst blir man fundersam. Tycker de har så härliga planlösningar men det hjälper ju inte om utförandet är så klantigt, och säljaren oförstående inför krav på bättre.

Känns som man kan göra mycket annat roligt med 3 mille...
 
labbreeder skrev:
Vi ville se hur huset var byggt och fick se ett tak med smutsfläckar på gipsskivorna, ett klinkergolv med så stora nivåskillnader mellan plattorna att golvlisten glipade flera mm, en taklist som var skarvad mitt på, och detta i vardagsrummet!
::) Kan det inte vara som så att det är husägaren själv som har gjort dessa arbeten? ??? Iofs borde ju säljaren sagt något om detta isf. Bara en fundering. ;)
 
Den invändiga målningen hade husägaren själv stått för. Men inte det andra.

Men som sagt, den som förlorade på detta var ju hustillverkaren som nu visade upp sitt hus med dessa brister och troligen förlorade en eller flera intresserade "nybyggare".
 
det viktigaste i mitt val blev att välja en tillverkare lokalt, efter att ha insp deras hus runtikring, besökt firman,fabriken, att ha en bra kontakt med hantverkarna, bjuda till och vara intresserad utan att störa eller vara besserwisser, att få dem att göra som om det var till dem själva, och nu kommer snixckarna med tips till förbättringar och påpekanden om fel innan jag märkt dem... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.