A
Hej.

se foton tacksam för hjälp/input.
har haft huset över 10 år.
kan det gröna tvättas bort med ättika el ogräsvinäger avs. att balkarna under huset blivit gröna? borde inte dessa golvbalkar/brädor vara tryckimpregnerade?
Altanes brädor är under altanen i plintgrund plötsligt alla riktigt gröna av alger el mögel. ?
Brädor,balkar
som skapar husets golv undertill när man tittar upp -tycks också blivit lite gröna också. se foto.
hur är detta möjligt?
hur kan huset bli grönt undertill när man tittar på golvets skivor/brädor under huset?

altanen fanns sedan över 10 år. tvättar den varje år med bla vinäger för alger men plötsligt blev allt under altanen grönt.
huset står på högre plintar så vinden kan ventilera under huset.
 
Redigerat av moderator:
Ser ut som helt vanlig alger/mossa. Du har tydligen rätt förutsättningar för att det skall trivas där. Mögel är det inte! Jag hade inte oroat mig.

jag hade aldrig orkat göra nedan, men om du tvunget vill så...

Kommer du åt undertill går det att tvätta bort med tralltvätt. Låt torka. Behandla sedan med järnsulfat uppblandat i vatten (obs, färgar träet grått så om du sprejar på det finns risk att du får missfärgning på ovansidan). Detta kommer hindra påväxt en längre period, svårt att säga hur länge, men alger/mossa gillar inte järn.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Ser ut som helt vanlig alger/mossa. Du har tydligen rätt förutsättningar för att det skall trivas där. Mögel är det inte! Jag hade inte oroat mig.

jag hade aldrig orkat göra nedan, men om du tvunget vill så...

Kommer du åt undertill går det att tvätta bort med tralltvätt. Låt torka. Behandla sedan med järnsulfat uppblandat i vatten (obs, färgar träet grått så om du sprejar på det finns risk att du får missfärgning på ovansidan). Detta kommer hindra påväxt en längre period, svårt att säga hur länge, men alger/mossa gillar inte järn.
svar från mig:

tack! borde i inte träet vara tryckimpregnerat )
har ovanpå altan tvättat med ättika som tar bort gröna alger direkt,
men aldrig provat järnsulfat - vilken form av spruta används eller stryker
man på järnsulfat?
 
Light Angel skrev:
svar från mig:

tack! borde i inte träet vara tryckimpregnerat )
har ovanpå altan tvättat med ättika som tar bort gröna alger direkt,
men aldrig provat järnsulfat - vilken form av spruta används eller stryker
man på järnsulfat?
alltså, jag har aldrig tvättat min trall undertill. Det var bara ett tips baserat på att järnsulfat och alger inte går så bra ihop. Man kan ju tydligt se att din egen behandling runnit ner och löst upp beläggningen på sina ställen. Man kan lägga på järnsulfatblandning med vanlig tryckspruta från biltema. Om det dimmas ut så finns det risk att du får blandningen på ställen där du inte vill ha det. Pensla går också bra.

Som sagt, inget jag hade lagt tid på personligen.

Det ser ut att vara tryckimpregnerade bärlinor ja. Det är inget som verkar hindra alger från att angripa. Däremot skall tryckimpregnerat beroende på klassning hålla länge ändå, även om det utsätts för väta.

jag sågade bort en bit av vårt trädäck nu i somras på grund av ombyggnad. Den såg riktigt risig ut på ytan. I sågsnittet såg man extra tydligt att det var just på ytan som det var risigt. Långt ifrån att behöva kasseras med andra ord
 
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Låt det vara, låter som att du oroar dig i onödan för det handlar inte om nå mögel som kan sprida sig. Dessutom är tryckimpregnering en behandlingsmetod för att trät ska hålla lite längre. Det hindrar inte mossa, alger eller mögel för den delen att växa på det.
Det du visar på de där bilderna är helt normalt och det ser nog ut så på undersidan av många altaner och liknande som utsätts för väta.
 
A
1977bjorn 1977bjorn skrev:
alltså, jag har aldrig tvättat min trall undertill. Det var bara ett tips baserat på att järnsulfat och alger inte går så bra ihop. Man kan ju tydligt se att din egen behandling runnit ner och löst upp beläggningen på sina ställen. Man kan lägga på järnsulfatblandning med vanlig tryckspruta från biltema. Om det dimmas ut så finns det risk att du får blandningen på ställen där du inte vill ha det. Pensla går också bra.

Som sagt, inget jag hade lagt tid på personligen.

Det ser ut att vara tryckimpregnerade bärlinor ja. Det är inget som verkar hindra alger från att angripa. Däremot skall tryckimpregnerat beroende på klassning hålla länge ändå, även om det utsätts för väta.

svar på inlägg från dig:
jag är så glad och tacksam för ditt svar - står just i kast att försöka jaga på nån att ta bort hela altanen på pelare som går runt hela huset - riva skiten. vi husägare har ofta dålig ekonomi.. Menar du att pga jag gjort som alla tipsat om tvättat med ogräsvinäger fr biltema på dunk för att ta bort grön alger på ovansidan trallan (fbra snabbt resultat) att detta skulle runnit ned mellan trallplankorna till undansidan och skapat problem? som du sa kanske de har dålig tryckimpregnering.

jag sågade bort en bit av vårt trädäck nu i somras på grund av ombyggnad. Den såg riktigt risig ut på ytan. I sågsnittet såg man extra tydligt att det var just på ytan som det var risigt. Långt ifrån att behöva kasseras med andra ord
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.