Tjenare!

Vad ska jag ha för grejer för att kunna se tanktempen ute i pannhuset innifrån?

30 meter kulvert ungefär, jag har möjlighet att dra kabel emellan!

//Warlock
 
Jag är rätt nöjd med min lösning som en kompis byggde åt mej.
crop.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åtta st ds1820 monterade på första (av tre) ack-tanken.
Dessa pratar seriellt med en microcontroller (AVR) som också tänder rätt LED.
Ett gäng LED-staplar ger tillräcklig info (10grader/LED) om energimängden jag har kvar.
Man måste iofs ha ett system som behåller skiktningen för att det ska vara någon vits.
Annars räcker nog en givare.

//Kajan
 
Jag har en lösning som mäter temperaturen på ett antal ställen på tanken (tankarna) och räknar ut ett tal, 0-100% som anger lagrad energi i tanken. Man kan via knapptryckning blädra fram enskillda temperaturer. Det finns även möjlighet att ansluta tex utegivare. Mellan dosan och givaren drar man bara en vanlig tvåledare typ ringledningstråd så den är enkel att installera där man ser den lätt

Men smakar det så kostar det :) jag tar ca 5000:- för den beroende på konfiguration
 
Matss skrev:
Jag har en lösning som mäter temperaturen på ett antal ställen på tanken (tankarna) och räknar ut ett tal, 0-100% som anger lagrad energi i tanken. Man kan via knapptryckning blädra fram enskillda temperaturer. Det finns även möjlighet att ansluta tex utegivare. Mellan dosan och givaren drar man bara en vanlig tvåledare typ ringledningstråd så den är enkel att installera där man ser den lätt

Men smakar det så kostar det :) jag tar ca 5000:- för den beroende på konfiguration
Ja du, då är det i alla fall billigare att känna sin anläggning och titta på väderprognosen... men visst är det kul i början.
 
Men man eldar väl inte ved bara för att det ska va billigt? :)

Dosan är faktiskt ganska bekväm, i all synnerhet sommartid då det går många dar mellan eldningarna, ett ögonkast i hallen bara och man vet om man måste elda eller inte...
 
Nä visst, kul ska man ha också. Ett riktig "1 eller 0"-variant om man har kulvert är att utnyttja den signal som ges av "huvudtank tom" i kulvertstyrningen. På Termoventilers kulvertstyrning styrs den signalen ut på en 220V-plint. Det är bara att ansluta en lågvattslampa till plinten och dra till önskad plats för indikation. Eftersom man kan utnyttja tekniktanken som "reaktionsbuffert" så räcker egentligen en sådan enkel signal för att veta att det är dags att ta sig en tur till pannrummet utan att för den skull tappa temperatur på förbrukningssidan.
 
belgar skrev:
Hur lång räckvidd har den här produkten?
Ser att det finns en för 229kr på clasohlsson som har räckvidden 25m.
[länk]

Det är inte den modellen jag har.
Den säljer dom ut nu i fyndhörnan.99 kr
skynda fynda
 
Matss skrev:
Men man eldar väl inte ved bara för att det ska va billigt? :)

Dosan är faktiskt ganska bekväm, i all synnerhet sommartid då det går många dar mellan eldningarna, ett ögonkast i hallen bara och man vet om man måste elda eller inte...
eller kolla i laptopen som står på köksbänken ansluten till Rickards tempratur logger som kostar en bråkdel av din lösning g å i n på Äfabs hemsida och kolla

http://www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm
 
fast grejen är väl att man enkelt ska se temp.Att gå in på datorn för att kolla tempraturen verkar drygt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.