Second Hand-butikens lager har fått en liten undercentral med några 1-fasuttag och matning till spis och annat. Lokalen är ett gammalt snickeri som har en 3x63A matning och hade i princip bara 3-fasuttag tidigare. En 3x16A-grupp länkades om till UCn. JFB och snabbsäkring gör det lite lättare. Skönt!

Däremot tog det ju inte längre tid än några minuter förrän två (mindre intresserade) personer kopplade in ett 2kW värmeelement och en 1500W damsugare i samma uttag. Säkringen gjorde sitt förstås, men kompetensnivån på dem slutade med att de gick hem istället för att åtgärda felet. :rolleyes:

innan jag sätter ihop ett par strömtransformatorer och bygger en egen lösning med 3 lysdiodstaplar som varnar för överbelastning på varje fas; finns det en färdig lösning för rimliga pengar?
Effektövervakning med siffror fungerar inte för dessa individer. Grön, gul och röd lampa funkar dock utmärkt

Bild av en integrerad krets (IC-chip) med färgade markeringar som liknar en grafisk equalizer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
En analog amperemätare med färgglad skala kanske?
 
A Avemo skrev:
En analog amperemätare med färgglad skala kanske?
Tanken har slagit mig, men man skall gärna se allt på lite håll. Vridspoleinstrument är dyra. Strömtransformator, shunt, LM3914, lite motstånd och lysdioder löser mitt problem om det nu inte finns något färdigt.
 
En Arduinolösning skulle kunna ge mer flexibilitet att sätta ett eller flera gränsvärden och visa larm.
Bördan R3 lödas lämpligen direkt på strömtransformators anslutningssladd för att undvika farliga spänningar.

Arduino UNO med skärm, sensoranslutningsschema, trefas elkopplingsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa http://www.the-diy-life.com/simple-3-phase-arduino-energy-meter/
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En Arduinolösning skulle kunna ge mer flexibilitet att sätta ett eller flera gränsvärden och visa larm.
Bördan R3 lödas lämpligen direkt på strömtransformators anslutningssladd för att undvika farliga spänningar.

Källa [länk]
Perfekt. Den borde även kunna appliceras på en ESP32 eller RPpico (som jag har liggande)
 
Några framsteg? :)
Du får väl bara kontrollera att spännings- nivåerna passar AD-omvandlaren om du byter chip.
Pi modulerna har väl bättre A/D och snabbare cpu.

Jag tycker det är fascinerande hur kompakt och ”enkelt” det går att bygga saker med dessa system-on-a-chip moduler. Tex såg jag ett analogt telefoninteface där en Arduino användes för att detektera DTMF från knapptryckningarna.
 
Beställt hem grejer och skall pilla lite framöver. Det går nog trots allt att använda LM3914 till detta. Vore bra om allt var ”utan logik”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.