Hej,

Sitter och kollar på färdiga byggsatser för att bygga en friggebod på landet. Finns ju massor och känns som en djungel. Hittat en jag gillar men då är virkestjockleken endast 28mm. Tanken är att friggeboden ska användas som gäststuga under sommarmånaderna.
Måste jag isolera eller ska man hitta någon med tjockare virke? Eller tjockarevirke + isolera?
Och hur ska jag tänka när den inte används? Måste sängar och allt plockas ut eller klarar det att stå kallställt?

Om någon har tips på färdig byggsats man byggt och varit nöjd så länka gärna det :)
 
Tomture61
Vet ej hur insatt du är ang hur klimatskärmen i en isolerad byggnad bör se ut 🤔
De flest färdiga byggsatser är ej ämnade att isolera , blir svårt att få det rätt .
Kallställer du under höst - vinter - vår så kan du ej ha textilier - papper (cellulosa) i byggnaden .
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur insatt du är ang hur klimatskärmen i en isolerad byggnad bör se ut 🤔
De flest färdiga byggsatser är ej ämnade att isolera , blir svårt att få det rätt .
Kallställer du under höst - vinter - vår så kan du ej ha textilier - papper (cellulosa) i byggnaden .
Även om tillverkaren av byggsatsen har tillval för isolering? Men då behöver man indirekt isolera allt och inte bara välja golv osv. ?
Jag är rätt insatt i hur man bör göra klimatskärmen, men blev fundersam hur man ska tänka på en friggebod som ska agera gästhus under sommarmånaderna. :)
 
Tomture61
Tror en isolerad byggnad kan stänga ute en solvarm trävägg dagtid men samtidigt behålla värmen i byggnaden en längre tid på kvällen .

Då borde du veta att bakom ytterpanelen skall det finnas en luftspalt som har fritt blås nedifrån och upp .
Dvs inget virke ivägen som hindrar en luftström .
Samma med taket , inluft vid takfot , frånluft i en ventilerad taknock .
Ska det kallställas så välj en duk på insidan som andas åt bägge håll .
Tex denna https://www.isover.se/produkter/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Beroende på hur den står utifrån solljus så har det stor påverka, Men jag skulle definitvit isolera om den ska användas som gäststuga speciellt med mycket sol för det gör stor skillnad.
Jag byggde vår i lösvirke och har 95mm i väggar och 145 mm i tak med luftspalt mellan yttertak och isolering (masonit mot isolering), samt ryggåstak för att få volym.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
A AndersS skrev:
Beroende på hur den står utifrån solljus så har det stor påverka, Men jag skulle definitvit isolera om den ska användas som gäststuga speciellt med mycket sol för det gör stor skillnad.
Jag byggde vår i lösvirke och har 95mm i väggar och 145 mm i tak med luftspalt mellan yttertak och isolering (masonit mot isolering), samt ryggåstak för att få volym.
Valde du 145 i tak pga isolertjockleken ?
Tror annars 120 är helt ok på ett så litet tak ,
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Valde du 145 i tak pga isolertjockleken ?
Tror annars 120 är helt ok på ett så litet tak ,
Japp, har svart shingel ovanpå och ville isolera så mycket som möjligt mot värme och ca 50 mm luftspalt med öppet i takfot och nock.
 
Tomture61
A AndersS skrev:
Japp, har svart shingel ovanpå och ville isolera så mycket som möjligt mot värme och ca 50 mm luftspalt med öppet i takfot och nock.
Redig luftspalt 😮
Har själv ca 30 mm på hus - garage .
 
Tomture61
Byggde taket så här på garaget . Har för mig luftspalten är 25 mm .
Konstruktion av takstomme på garage med synliga träbjälkar och luftspalter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag anpassade lite efter virket, minns jag rätt var det dimensionssågat till takstolar. En friggebod, uthus, etc, blir improviserat, det "blir vad det blir".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.